Een steuntje in de rug met Remedial Teaching

Een steuntje in de rug met Remedial Teaching

Jij als ouder kent je kind het beste. Je zult het waarschijnlijk dan ook snel merken wanneer je kind niet lekker in zijn vel zit of ergens last van heeft. Telkens wanneer de schooldag aanbreekt, kruipt je kind in zijn schulp en is het enthousiasme ver te zoeken. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waardoor je kind geen zin heeft in school. Maar wanneer de lesstof de veroorzaker is, kun je daar iets aan doen.

remedial teaching

Extra aandacht en begeleiding

Uit cijfers blijkt dat ongeveer één op de vijf kinderen in het basisonderwijs extra aandacht en begeleiding nodig heeft om (de kans op) leerproblemen of leerachterstanden te voorkomen en beperken. Wanneer een kind de lesstof niet goed beheerst, is dat ten eerste heel vervelend. Maar ook heeft het een sterk effect op de ontwikkeling daarna. Want als het kind blijft steken op een onderwerp, wordt het steeds moeilijker om het ook daarna bij te benen.

Persoonlijk leerbegeleidingsplan

Wanneer jouw kind moeite heeft met bepaalde onderwerpen op school, is het prettig voor het kind om wat extra aandacht te krijgen. Ze hebben immers vaak zelf ook door dat ze zich anders ontwikkelen dan hun vriendjes en klasgenoten. Hierbij is goede afstemming en contact met school van groot belang. Op die manier is het mogelijk te werken met de lesstof en het kind op de juiste manier te ondersteunen waar dat nodig is. Hiervoor kan Remedial Teaching (RT) worden ingezet. Je kind krijgt dan een persoonlijk leerbegeleidingsplan.

Remedial Teaching

Bij De Leerboom wordt RT aangeboden. Dit type ondersteuning wordt alleen ingezet als er een didactische hulpvraag is, en vaak wordt dit vanuit school geadviseerd. Johanette, eigenaar van De Leerboom, vertelt: ‘Wanneer een kind in aanmerking komt voor RT wordt er eerst onderzocht op welk gebied dat wenselijk is. Daarna maken we een handelingsplan. In dit plan kunnen we alle resultaten en vooruitgang nauwkeurig bijhouden. Zo is de ontwikkeling goed inzichtelijk.’

Korte of lange termijn

‘Afhankelijk van de gestelde doelen kan de Remedial Teaching voor langere of juist korte termijn worden ingezet’, vervolgt Johanette. ‘Dit kan op school zijn, maar natuurlijk ook bij ons binnen De Leerboom. Nadat we de vastgestelde periode hebben doorlopen, bespreken we de ontwikkeling en evalueren we de doelen. Op die manier proberen we het kind te helpen om weer op het juiste niveau op school te presteren.’

Veelgestelde vragen over Remedial Teaching

Er kunnen veel vragen over RT bestaan wanneer de school aangeeft dat je kind het nodig heeft, zoals:

Meer informatie

Ben je benieuwd naar Remedial Teaching? De Remedial Teachers en medewerkers van De Leerboom vertellen je graag meer. Lees in het volgende artikel de ervaringen van één van de Remedial Teachers, en neem gerust contact op voor meer informatie.

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.