Een steuntje in de rug met Remedial Teaching

Een steuntje in de rug met Remedial Teaching

Jij als ouder kent je kind het beste. Je zult het waarschijnlijk dan ook snel merken wanneer je kind niet lekker in zijn vel zit of ergens last van heeft. Telkens wanneer de schooldag aanbreekt, kruipt je kind in zijn schulp en is het enthousiasme ver te zoeken. Er kunnen natuurlijk allerlei redenen zijn waardoor je kind geen zin heeft in school. Maar wanneer de lesstof de veroorzaker is, kun je daar iets aan doen.

Extra aandacht en begeleiding

Uit cijfers blijkt dat ongeveer één op de vijf kinderen in het basisonderwijs extra aandacht en begeleiding nodig heeft om (de kans op) leerproblemen of leerachterstanden te voorkomen en beperken. Wanneer een kind de lesstof niet goed beheerst, is dat ten eerste heel vervelend. Maar ook heeft het een sterk effect op de ontwikkeling daarna. Want als het kind blijft steken op een onderwerp, wordt het steeds moeilijker om het ook daarna bij te benen.

Persoonlijk leerbegeleidingsplan

Wanneer jouw kind moeite heeft met bepaalde onderwerpen op school, is het prettig voor het kind om wat extra aandacht te krijgen. Ze hebben immers vaak zelf ook door dat ze zich anders ontwikkelen dan hun vriendjes en klasgenoten. Hierbij is goede afstemming en contact met school van groot belang. Op die manier is het mogelijk te werken met de lesstof en het kind op de juiste manier te ondersteunen waar dat nodig is. Hiervoor kan Remedial Teaching (RT) worden ingezet. Je kind krijgt dan een persoonlijk leerbegeleidingsplan.

Remedial Teaching

Bij De Leerboom wordt RT aangeboden. Dit type ondersteuning wordt alleen ingezet als er een didactische hulpvraag is, en vaak wordt dit vanuit school geadviseerd. Johanette, eigenaar van De Leerboom, vertelt: ‘Wanneer een kind in aanmerking komt voor RT wordt er eerst onderzocht op welk gebied dat wenselijk is. Daarna maken we een handelingsplan. In dit plan kunnen we alle resultaten en vooruitgang nauwkeurig bijhouden. Zo is de ontwikkeling goed inzichtelijk.’

Korte of lange termijn

‘Afhankelijk van de gestelde doelen kan de Remedial Teaching voor langere of juist korte termijn worden ingezet’, vervolgt Johanette. ‘Dit kan op school zijn, maar natuurlijk ook bij ons binnen De Leerboom. Nadat we de vastgestelde periode hebben doorlopen, bespreken we de ontwikkeling en evalueren we de doelen. Op die manier proberen we het kind te helpen om weer op het juiste niveau op school te presteren.’

Veelgestelde vragen

Er kunnen veel vragen over RT bestaan wanneer de school aangeeft dat je kind het nodig heeft, zoals:

Meer informatie

Ben je benieuwd naar Remedial Teaching? De Remedial Teachers en medewerkers van De Leerboom vertellen je graag meer. Lees in het volgende artikel de ervaringen van één van de Remedial Teachers, en neem gerust contact op voor meer informatie.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.