Stimu-leren! 5 manieren om je kind te motiveren

Stimu-leren! 5 manieren om je kind te motiveren

Als ouder wil je natuurlijk je dat je kind zo goed mogelijk door school heen komt. Alleen dat is niet altijd even makkelijk. Zo kan het zijn dat je kind moeite heeft met bepaalde vakken of met het leren in het algemeen. Dan sta je voor een dilemma: je wilt je kind helpen om weer positief bezig te gaan met school, maar je wilt ze niet pushen of demotiveren. Het is daarom belangrijk de juiste aanpak te vinden.

Luister naar hoe ze zich voelen

Als je het gevoel hebt dat je kind niet gemotiveerd is om te leren, dan is het verstandig om eerst na te gaan waarom dat zo is. Het is vaak niet alleen maar een gevalletje van ‘geen zin hebben’. Waarom hebben ze geen zin? Wellicht vinden ze de stof onoverzichtelijk en zien ze er daarom als een berg tegenop. Of misschien kunnen ze zich thuis niet goed concentreren, of zijn ze bang om te falen. Wat het ook is, probeer het eerst vast te stellen zodat je de juiste aanpak kan hanteren.

Creëer overzicht

Het hoofd van een kind of jongvolwassene die vol aan het opgroeien is, kan nog wel eens vol raken. Als er dan geen overzicht meer is, kan de motivatie snel wegzakken. Om dan als ouder de lopende agenda te zijn, is niet nodig; dit kan juist tot spanning leiden. Wel kun je aanbieden één keer per week een overzicht te maken. Dit hoeft geen strakke planning te zijn; slechts een lijstje van de taken kan je kind al overzicht bieden, waardoor ze minder opzien tegen het leren. Tip: Door de taken in kleinere taken op te breken, wordt het optisch nog makkelijker om ergens aan te beginnen!

Een fijne studeerplek

Als de leeromgeving prettig is, dan is het een stuk aantrekkelijker om te gaan studeren. Het is daarom belangrijk dat er een plek is waar je kind ongestoord bezig kan gaan met school. Leren ze goed aan de keukentafel? Zet dan elke middag na school wat lekkers op tafel met een kopje thee. Maak daar een fijn leermoment van, waar ze naar kunnen uitkijken.

Geef ze de keuze

Ondanks dat je kind niet altijd zin zal hebben in schoolwerk, kun je ze wel zelfstandig de keuze laten maken om te gaan leren. Wat je kunt doen, is ze twee keuzes geven: wil je nu huiswerk maken of wil je meehelpen met opruimen? Als je vanavond geen huiswerk hoeft te maken, zullen we dan die leuke film kijken? Zo zullen zelf kiezen om met hun huiswerk te beginnen en worden ze niet afhankelijk van de keuze van hun ouders.

Steun ze onvoorwaardelijk

Er zullen altijd dagen zijn waarop de concentratie gewoon lager is of wanneer het huiswerk simpelweg niet lukt. Maar dit soort dagen horen erbij en juist dan is steun zo belangrijk. Ook als iets niet helemaal goed gaat. Van fouten maken leer je namelijk net zoveel en soms zelfs meer. Als je kind dit goed begrijpt, voorkom je dat ze bang worden om fouten te maken. Hierdoor is de drempel om te gaan leren een stuk minder hoog.

Over De Leerboom

Deze tips kunnen je een goede richtlijn geven over hoe je je kind kunt motiveren om te leren. Toch kan het zo zijn dat je nog steeds struikelblokken ziet, neem dan contact op met De Leerboom. Zij helpen graag mee in deze zoektocht voor ouders en kind.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.