Wat is mijn leerstijl?

Beelddenker? Test jezelf!

Regelmatig krijgen wij de opmerking van ouders en/of scholen dat het niet wil lukken met een kind/leerling op school, maar dat ze er niet de vinger op kunnen leggen. Er is van alles geprobeerd maar het wil niet lukken met bijvoorbeeld automatiseren, lezen, schrijven, spelling, rekenen, klokkijken of topgrafie. Vaak hebben we dan te maken met een leerling met een andere leerstijl, een visueel/kinesthetische leerstijl. In de volksmond ook wel een beelddenker genoemd. Maar ook een leerling met dyslexie, AD(H)D en/of autisme kan de voorkeur hebben om zijn visueel/kinesthetisch leerstijl te gebruiken. Deze leerstijl sluit niet aan bij het huidige onderwijs. Het onderwijs wordt auditief en digitaal gegeven. Onderstaande test kan duidelijkheid én een eerste aanwijzing geven of uw kind de voorkeur heeft voor de visueel/kinesthetisch leerstijl. De bevindingen uit deze test kunnen voor veel herkenning zorgen.

Hoe werkt het?

Tel het aantal keren dat u een vraag met ‘ja’ hebt beantwoord en kijk in het schema of uw kind een visueel/kinesthetische leerstijl heeft. Wilt u voor uzelf kijken of dit uw leerstijl is, doe dan de test voor volwassenen.

Kind

  1. Is uw kind wiebelig?
  2. Heeft uw kind problemen met tekenen of een slordig handschrift?
  3. Heeft uw kind laat leren lopen?
  4. Is uw kind overgevoelig voor kritiek?
  5. Heeft uw kind een levendige fantasie?
  6. Maakt uw kind graag constructies met speelgoed zoals Lego of Playmobil?
  7. Is uw kind goed in het oplossen van puzzels en doolhoven?
  8. Als u uw kind een boek 2 of 3 keer hebt voorgelezen, kan het dan de ontbrekende woorden foutloos invullen?
  9. Is het uiterst belangrijk voor uw kind dat het zijn/haar leerkracht graag heeft om goede punten te behalen?
  10. Wordt uw kind gemakkelijk afgeleid?
  11. Kan uw kind moeilijk een opdracht op een logische, samenhangende manier afwerken?
  12. Heeft uw kind de neiging om eerst te doen en dan te denken?
  13. Moet u etiketten uit zijn/haar kleding knippen?
  14. Raakt uw kind erg overweldigd door sportevenementen, harde feestjes en in pretparken?
  15. Heeft uw kind een hekel aan geknuffeld worden?
  16. Moet uw kind er constant aan herinnerd worden om bepaalde taken te doen?
  17. Is uw kind erg competitief, een slecht verliezer?
  18. Heeft uw kind een goed gevoel voor humor?
  19. Is uw kind een perfectionist?
  20. Heeft uw kind levendige, gedetailleerde herinneringen aan een zomervakantie of een andere gebeurtenis van 1 of 2 jaar geleden?

Jongere/volwassene

  1. Onthoud u beter gezichten dan namen?
  2. Bij het installeren van bv een nieuwe telefoon, zoekt u dan liever zelf uit hoe het werkt zonder de gebruiksaanwijzing?
  3. Kunt u uw beter concentreren bij het overdenken van ideeën als u in uw eentje werkt?
  4. Vertrouwt u eerder op de beelden om iets te onthouden dan op namen en woorden?
  5. Heeft u een gevoelig gehoor?
  6. Haalt u de etiketten uit uw kleding?
  7. Heeft u de neiging om uzelf te onderschatten?
  8. Als men u vraagt een woord te spellen, zie u het dan in uw hoofd of luistert u dan naar de klanken?
  9. Als men u vraagt een woord te spellen, zie u het dan in uw hoofd of luistert u dan naar de klanken?
  10. Bent u goed in puzzels en doolhoven?
  11. Kunt u uw dingen goed driedimensionaal voorstellen? Met andere woorden, kunt u een kubus in gedachten voorstellen, ermee draaien en vanuit alle hoeken bekijken zonder problemen?
  12. Vonden ze u vroeger een laatbloeier?
  13. Was het nodig dat u uw leerkracht leuk vond om goed te kunnen presteren in de klas?
  14. Wordt u gemakkelijk afgeleid?
  15. Bent u zo perfectionistisch dat u daarom niet snel aan nieuwe dingen begint?
  16. Bent u uiterst competitief, een slechte verliezer?
  17. Heeft u mensen snel door?
  18. Heeft u een onleesbaar handschrift?
  19. Heeft u laat leren lopen of had u als kind andere achterstanden op motorisch gebied?
  20. Kunt u in een nieuwe omgeving de weg gemakkelijk vinden?

0-4 ‘ja’: zeer linksgeoriënteerd
5-8 ‘ja’: beetje links
9-12 ‘ja’: redelijk evenredig
13-16 ‘ja’: beetje rechts
17-20 ‘ja’: zeer rechtsgeoriënteerd

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.