Leerondersteuning met individuele begeleiding

Leerondersteuning met individuele begeleiding

Binnen de Kernvisie methode gaan we uit van 4 denkstijlen: visueel (beeld), auditief (gehoor), kinesthetisch (gevoel) en digitaal (verstand). We worden allemaal geboren met een visuele denkstijl. In de loop van de jaren ontwikkelen we door de inbreng van onze ouders, omgeving en school een favoriete denkstijl. Voor de meesten onder ons is dat auditief en/of digitaal, maar een groot deel houdt ook de voorkeur voor een visueel/kinesthetische denkstijl. Zo’n 60% van alle mensen heeft een visueel/kinesthetische denkstijl, maar heeft geen leerondersteuning nodig. De andere groep ervaart echter wel problemen en heeft baat bij leerondersteuning.

Leerondersteuning voor de visuele leerstijl

Het onderwijs is rationeel en auditief en dat botst. Doordat de lesstof op school niet aansluit bij de voorkeursleerstijl van een kind dat denkt met de rechterhersenhelft, raakt hij/zij in de war, mist het een deel van de lesstof, raakt het sneller afgeleid en ontstaat er een achterstand op school. Dit kan allerlei gevolgen hebben. Wanneer je kind visueel en met het gevoel denkt, maakt het voornamelijk gebruik van de rechterhersenhelft.

Deze voorkeursmanier van denken komt voor bij beelddenkers, maar ook bij kinderen met dyslexie, AD(H)D en autisme. Men noemt het ook wel een ‘rechtsgeoriënteerde leerstijl’. Ons onderwijssysteem is echter juist linksgeoriënteerd ingericht. Voor sommige kinderen kan dit problemen opleveren. Voor hen is het van belang dat de leerondersteuning op zo’n manier wordt aangeboden, dat ze deze op hun manier kunnen verwerken.

De Kernvisie methode biedt leerondersteuning met individuele begeleiding aan kinderen met een rechtsgeoriënteerde leerstijl, en stelt kinderen in staat om de informatie zodanig op te slaan, dat die via de rechterhersenhelft opgenomen kan worden. Het is geen trucje, maar een geheel andere manier van leren. Je kind ontdekt hierdoor dat het ‘wél’ kan leren en onzekerheid en andere sociaal-emotionele problemen verdwijnen. Je kind gaat weer met plezier naar school.

Heb je het vermoeden dat jouw kind behoefte heeft aan een rechtsgeoriënteerde leerstijl? Doe dan hier de test of neem vrijblijvend contact op.

EQ-screening (Talentenkompas)

Deze online EQ-screening, niet te verwarren met een IQ-screening, onderzoekt waar de talenten, passies en het welbevinden van jouw kind liggen. De screening kan ingezet worden voor groep 7 en 8. De screening, waarvan je een uitgebreide rapportage ontvangt, kan aanvullend zijn op het verkregen schooladvies voor het voortgezet onderwijs. De rapportage maakt het ontwikkelingsperspectief van je kind duidelijk.

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.