Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind

Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind

We hebben allemaal zo onze kwaliteiten: de een is beter in rekenen, de ander heeft dan weer een talenknobbel. Kinderen op school zullen dit ook tegenkomen en soms zal dan duidelijk worden dat er op een bepaald vlak extra ondersteuning nodig is. Bijles kan dan de perfecte oplossing zijn. Of misschien kun je zelf je kind de extra hulp aanbieden. Maar wist je dat dat niet alleen geldt voor de standaard vakken? Ook de ontwikkeling van de algemene eigenschappen die essentieel zijn om succesvol te leren kun je als ouder ondersteunen!

executieve functies

Executieve functies

Vaak focussen we dus op wat we leren, maar niet per se hoe we leren. Terwijl we die eigenschappen juist keer op keer weer nodig hebben. Om precies te zijn, gaat het om kwaliteiten zoals plannen, concentratie, werkgeheugen, flexibiliteit, impulsbeheersing, et cetera. Ook wel de executieve functies genoemd. Deze eigenschappen ontwikkelen kinderen vanzelf terwijl ze studeren, maar net als bij al de andere schoolonderdelen, heeft ieder kind zijn sterke en minder sterke kanten. Daarom is het net zo belangrijk om daar ook extra ondersteuning in te bieden indien dat nodig is.

Kleine stapjes

School kan best overweldigend zijn, zowel op jonge als op late leeftijd. Want zelfs studenten zien meestal nog als een berg op tegen grote opdrachten. Maar dat komt vaak omdat ze dan opdracht in zijn geheel zien en dat is dan wel aardig wat. Terwijl de eerste stap, bijvoorbeeld je boek open doen, niet bepaald een uitdaging is. Dat lukt wel. Als je op deze manier in kleine stapjes leert te denken, kan je alle grote taken in je leven eens stuk minder lastig maken. Je kunt je kind dit leren door bijvoorbeeld samen een lijstje te maken waarin je een grotere opdracht opbreekt in kleinere onderdelen. Dit helpt bij plannen, maar ook bij concentratie.

Prikkels!

Kinderen zijn van nature natuurlijk sneller afgeleid, maar sommige kunnen hun concentratie toch sneller verliezen dan andere. Dat kan aan een heleboel dingen liggen, want prikkels kunnen overal vandaan komen. Zo kunnen ze van buiten komen, bijvoorbeeld wanneer ze worden afgeleid door vriendjes of geluiden. Maar ze kunnen ook van binnenkomen, bijvoorbeeld door honger of emoties. Je kunt je kind helpen door prikkels te beperken. Je kunt de kamer (samen) opruimen en geef je kind tijdens het leren een goede snack.

Gooi het eens om

Je kunt veel dingen dus oefenen en structuren, maar flexibiliteit is ook belangrijk. Misschien lijken deze twee eigenschappen niet goed samen te gaan, maar dat is absoluut niet het geval. Je kind heeft een hoop aan een vast ritme en structuur, maar leer ze ook wat ze kunnen doen wanneer er iets tussenkomt. Laat ze bijvoorbeeld eens ergens anders of op een andere manier leren. Het is belangrijk dat je je kind laat meedenken en inzien dat je ook in onverwachte situaties je op een structurele wijze er doorheen kunt komen.

Over de leerboom

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden, die alleen al laten zien hoeveel basis eigenschappen zoals deze executieve functies het leerproces van je kind beïnvloeden. Je kunt er dus zelf veel aan doen om je kind ermee te helpen. Maar je hoeft dit niet alleen te doen. Bij de Leerboom kijken we namelijk niet alleen naar wat er geleerd wordt, maar juist ook naar hoe er geleerd wordt. Wil je meer weten, of vraag je je af of je kind geholpen kan worden met een bepaald obstakel, bel dan gerust.

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.