Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!

Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!

Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Karin (42) weet hier alles van. Haar zoon Pim (9) kon op school maar niet meekomen, zijn zelfvertrouwen verdween en hij wilde zelfs niet meer naar school. Niet alleen zij zat met haar handen in het haar, maar ook Pims leerkrachten wisten niet hoe ze hem konden helpen.

Meekomen

‘Pim heeft altijd al moeite gehad met meekomen. Zijn oudere zus was overal heel snel mee. Praten, lopen, lezen. Bij Pim duurde alles daarentegen erg lang. Mijn man en ik dachten dat het normaal was, dat zijn zus zo snel was, dát was hier de uitzondering. Maar toen hij naar de basisschool ging, begonnen we te twijfelen. De, voor ons, simpelste opdrachten gingen hem moeizaam af. We moesten steeds vaker naar school komen om zijn voortgang te bespreken en we werden continu gevraagd of het niet beter was hem een jaar over te laten doen.’

Onzeker

‘We konden maar niet uitvinden waar het nou precies mee te maken had. Pim is geen domme jongen, maar op school leek dat soms wel zo. We zagen ook dat Pim langzaam begon te geloven dat het wel zo was. Hartverscheurend, maar niet onlogisch. Wanneer al je vriendjes fluitend hun opdrachten maken, en jij de grootst mogelijk moeite moet doen, dan gaat dat uiteindelijk ten koste van je eigen zelfvertrouwen. Helemaal op zijn leeftijd. Wanneer hij voor de zoveelste keer huilend thuiskwam, wisten we dat we ergens anders hulp voor hem moesten vinden. Zo kon het niet langer.’

Beelddenker

‘Na een korte zoektocht kwamen we De Leerboom tegen. Na het doen van de ‘Wat is mijn leerstijl’-test kwamen we erachter dat Pim hoogstwaarschijnlijk een beelddenker is. We namen contact met ze op en al snel bleek dat hun test het bij het goede eind had. Pim is inderdaad erg visueel ingesteld. Hij is dus absoluut niet dom, hij neemt informatie alleen anders tot zich. Via De Leerboom krijgt Pim nu begeleiding met zijn visuele leerstijl. Na een aantal sessies kon hij wél weer meekomen op school! Dat was niet alleen voor ons een enorme opluchting, maar ook voor Pim. We merken dat hij elke dag een stukje zekerder is en weer kan genieten van de nieuwe dingen die hij dagelijks op school leert.’

De Leerboom

Johanette Beereboom, eigenaar van De Leerboom, legt uit hoe het precies zit: ‘Visuele kinderen zoals Pim, maken voornamelijk gebruik van de rechterhersenhelft. Deze voorkeursmanier van denken komt veel voor bij beelddenkers, maar ook bij kinderen met dyslexie, en vaak bij kinderen met AD(H)D en autisme. Ons onderwijssysteem is juist linksgeoriënteerd, maar niet elk kind leert op dezelfde manier. Voor deze kinderen bieden we de Kernvisie methode aan, speciaal voor rechtsgeoriënteerde kinderen, dit sluit wel aan bij het huidige onderwijs. Naast de Kernvisie methode bieden we ook andere vormen van begeleiding zoals remedial teaching, bijles en huiswerkbegeleiding. Dit geven we in de praktijk en ook op scholen. Tijdens een uitgebreid intakegesprek kunnen we je hierover informeren.’

Meer weten?

Merk jij dat jouw kind moeilijk mee kan komen en krijgen jullie er niet de vinger op wat er precies aan de hand is? Op zo’n moment is het goed om contact op te nemen met De Leerboom. Johanette: ‘Het is onze passie om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te stimuleren en iedereen te helpen die daarbij een rol kan spelen. Op basis van jaren ervaring en vanuit onze overtuiging dat we kunnen helpen, hebben we een visie ontwikkeld die heel in het kort aangeeft hoe wij naar de ontwikkeling van een kind en naar leren kijken. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen of een kijkje nemen op onze website.’

Ervaringen

Wij zijn heel blij dat onze dochter met Martine als Remedial Teacher heeft mogen samenwerken. Ze ging er nooit met tegenzin naartoe; integendeel. Ze voelde zich heel fijn bij Martine! De schoolresultaten zijn aanzienlijk verbeterd, te zien aan de Cito scores! Ook voelde ze zich een stuk zelfverzekerder met betrekking tot haar dyslexie en dat was zo leuk om te zien! Dus veel dank hiervoor en natuurlijk veel dank aan Martine!

- Een ouder

Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.

- Brugpieper in de dop

De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK

- Moeder van 3 kids

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.