Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!

Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!

Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Karin (42) weet hier alles van. Haar zoon Pim (9) kon op school maar niet meekomen, zijn zelfvertrouwen verdween en hij wilde zelfs niet meer naar school. Niet alleen zij zat met haar handen in het haar, maar ook Pims leerkrachten wisten niet hoe ze hem konden helpen.

Meekomen

‘Pim heeft altijd al moeite gehad met meekomen. Zijn oudere zus was overal heel snel mee. Praten, lopen, lezen. Bij Pim duurde alles daarentegen erg lang. Mijn man en ik dachten dat het normaal was, dat zijn zus zo snel was, dát was hier de uitzondering. Maar toen hij naar de basisschool ging, begonnen we te twijfelen. De, voor ons, simpelste opdrachten gingen hem moeizaam af. We moesten steeds vaker naar school komen om zijn voortgang te bespreken en we werden continu gevraagd of het niet beter was hem een jaar over te laten doen.’

Onzeker

‘We konden maar niet uitvinden waar het nou precies mee te maken had. Pim is geen domme jongen, maar op school leek dat soms wel zo. We zagen ook dat Pim langzaam begon te geloven dat het wel zo was. Hartverscheurend, maar niet onlogisch. Wanneer al je vriendjes fluitend hun opdrachten maken, en jij de grootst mogelijk moeite moet doen, dan gaat dat uiteindelijk ten koste van je eigen zelfvertrouwen. Helemaal op zijn leeftijd. Wanneer hij voor de zoveelste keer huilend thuiskwam, wisten we dat we ergens anders hulp voor hem moesten vinden. Zo kon het niet langer.’

Beelddenker

‘Na een korte zoektocht kwamen we De Leerboom tegen. Na het doen van de ‘Wat is mijn leerstijl’-test kwamen we erachter dat Pim hoogstwaarschijnlijk een beelddenker is. We namen contact met ze op en al snel bleek dat hun test het bij het goede eind had. Pim is inderdaad erg visueel ingesteld. Hij is dus absoluut niet dom, hij neemt informatie alleen anders tot zich. Via De Leerboom krijgt Pim nu begeleiding met zijn visuele leerstijl. Na een aantal sessies kon hij wél weer meekomen op school! Dat was niet alleen voor ons een enorme opluchting, maar ook voor Pim. We merken dat hij elke dag een stukje zekerder is en weer kan genieten van de nieuwe dingen die hij dagelijks op school leert.’

De Leerboom

Johanette Beereboom, eigenaar van De Leerboom, legt uit hoe het precies zit: ‘Visuele kinderen zoals Pim, maken voornamelijk gebruik van de rechterhersenhelft. Deze voorkeursmanier van denken komt veel voor bij beelddenkers, maar ook bij kinderen met dyslexie, en vaak bij kinderen met AD(H)D en autisme. Ons onderwijssysteem is juist linksgeoriënteerd, maar niet elk kind leert op dezelfde manier. Voor deze kinderen bieden we de Kernvisie methode aan, speciaal voor rechtsgeoriënteerde kinderen, dit sluit wel aan bij het huidige onderwijs. Naast de Kernvisie methode bieden we ook andere vormen van begeleiding zoals remedial teaching, bijles en huiswerkbegeleiding. Dit geven we in de praktijk en ook op scholen. Tijdens een uitgebreid intakegesprek kunnen we je hierover informeren.’

Meer weten?

Merk jij dat jouw kind moeilijk mee kan komen en krijgen jullie er niet de vinger op wat er precies aan de hand is? Op zo’n moment is het goed om contact op te nemen met De Leerboom. Johanette: ‘Het is onze passie om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te stimuleren en iedereen te helpen die daarbij een rol kan spelen. Op basis van jaren ervaring en vanuit onze overtuiging dat we kunnen helpen, hebben we een visie ontwikkeld die heel in het kort aangeeft hoe wij naar de ontwikkeling van een kind en naar leren kijken. Voor meer informatie kun je contact met ons opnemen of een kijkje nemen op onze website.’

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.