Schaamte voor bijles? Nergens voor nodig!

Schaamte voor bijles? Nergens voor nodig!

Of je nou vmbo doet of gymnasium… Voor iedere leerling kan bijles gevoelens van schaamte opwekken. Dit komt doordat het lijkt alsof je door bijles te nemen toegeeft dat je iets niet aankunt. Maar dat is natuurlijk niet waar. Bijles is niet iets waar je je voor hoeft te schamen; het helpt je juist om je minder goede vakken wel aan te kunnen. Je kunt simpelweg niet alles even goed, maar met de juiste begeleiding kom je er vanzelf.

Niemand is overal goed in

Vaak ontstaat er op school het idee dat je overal goed in moet zijn en dat falen slecht is. Natuurlijk is vakken niet halen en blijven zitten niet wenselijk, maar het is belangrijk om te erkennen dat iets moeilijk vinden helemaal niet erg is! Want op die manier kun je er wat aan gaan doen. Niet iedereen is even lenig, bijvoorbeeld. Maar iedereen die elke dag de spagaat oefent, krijgt het op een dag onder de knie. Met studeren is het net zo: iedereen kan met de juiste oefening iets leren.

Een veilige plek om te leren

Juist wanneer je veel vragen hebt over de lesstof, kan een vol klaslokaal niet de meest ideale plek zijn om te leren. Naast dat de docent maar een beperkte hoeveelheid tijd heeft per leerling, kan het ook lastig zijn om iets niet snel te begrijpen terwijl je medeleerlingen erbij zitten. Dan kan het vervelend voelen om steeds maar vragen te blijven stellen. Dit heb je bij bijles niet! De bijlesleraar is er juist om antwoord te geven op alle vragen die je hebt.

Je wordt er juist zelfverzekerder van

Als we ergens niet goed in zijn, verbergen we dat vaak het liefst. Maar dan verandert er niets. Je wordt pas ergens beter in wanneer je er tijd en aandacht aan besteed. Het is lastig om aan iets te beginnen waar je weinig vertrouwen in hebt. Maar dat is waar bijles zo goed voor is. Je hoeft zo niet alleen te beginnen aan de moeilijke taak, maar krijgt gerichte richtlijnen om vooruit te komen.

Niet elke uitleg is altijd de juiste

Je hoeft na één uitleg in de les niet alles meteen te snappen. Soms gaat de docent gewoon te snel of wordt de stof niet uitgebreid genoeg behandeld. En het is ook niet gek: vaak zitten er wel twintig tot dertig leerlingen in één klas. Dan is het ook logisch dat de uitleg van docent niet bij elke leerlingen past. Daarom kan het heel fijn zijn om een uitleg te krijgen die speciaal op jou is afgestemd. Of je nou systematisch moeite hebt met leren, of je gewoon bepaalde vakken moeilijk vindt, er is altijd hulp die bij jou past!

Over De Leerboom

Soms is de uitleg die je op school krijgt niet voldoende om iets te begrijpen en is er extra hulp nodig. Schaam je daar niet voor en pak het in plaats daarvan aan zodat je weer vertrouwen krijgt in jezelf. Bijles kan zoveel betekenen. De Leerboom biedt daarom ook bijles aan en kijkt altijd naar wat de leerling nodig heeft. Als je vragen hebt over de verschillende soorten bijles, neem dan gerust contact op.

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.