Of je nou vmbo doet of gymnasium… Voor iedere leerling kan bijles gevoelens van schaamte opwekken. Dit komt doordat het lijkt alsof je door bijles te nemen toegeeft dat je iets niet aankunt. Maar dat is natuurlijk niet waar. Bijles is niet iets waar je je voor hoeft te schamen; het helpt je juist om je minder goede vakken wel aan te kunnen. Je kunt simpelweg niet alles even goed, maar met de juiste begeleiding kom je er vanzelf.
Niemand is overal goed in
Vaak ontstaat er op school het idee dat je overal goed in moet zijn en dat falen slecht is. Natuurlijk is vakken niet halen en blijven zitten niet wenselijk, maar het is belangrijk om te erkennen dat iets moeilijk vinden helemaal niet erg is! Want op die manier kun je er wat aan gaan doen. Niet iedereen is even lenig, bijvoorbeeld. Maar iedereen die elke dag de spagaat oefent, krijgt het op een dag onder de knie. Met studeren is het net zo: iedereen kan met de juiste oefening iets leren.
Een veilige plek om te leren
Juist wanneer je veel vragen hebt over de lesstof, kan een vol klaslokaal niet de meest ideale plek zijn om te leren. Naast dat de docent maar een beperkte hoeveelheid tijd heeft per leerling, kan het ook lastig zijn om iets niet snel te begrijpen terwijl je medeleerlingen erbij zitten. Dan kan het vervelend voelen om steeds maar vragen te blijven stellen. Dit heb je bij bijles niet! De bijlesleraar is er juist om antwoord te geven op alle vragen die je hebt.
Je wordt er juist zelfverzekerder van
Als we ergens niet goed in zijn, verbergen we dat vaak het liefst. Maar dan verandert er niets. Je wordt pas ergens beter in wanneer je er tijd en aandacht aan besteed. Het is lastig om aan iets te beginnen waar je weinig vertrouwen in hebt. Maar dat is waar bijles zo goed voor is. Je hoeft zo niet alleen te beginnen aan de moeilijke taak, maar krijgt gerichte richtlijnen om vooruit te komen.
Niet elke uitleg is altijd de juiste
Je hoeft na één uitleg in de les niet alles meteen te snappen. Soms gaat de docent gewoon te snel of wordt de stof niet uitgebreid genoeg behandeld. En het is ook niet gek: vaak zitten er wel twintig tot dertig leerlingen in één klas. Dan is het ook logisch dat de uitleg van docent niet bij elke leerlingen past. Daarom kan het heel fijn zijn om een uitleg te krijgen die speciaal op jou is afgestemd. Of je nou systematisch moeite hebt met leren, of je gewoon bepaalde vakken moeilijk vindt, er is altijd hulp die bij jou past!
Over De Leerboom
Soms is de uitleg die je op school krijgt niet voldoende om iets te begrijpen en is er extra hulp nodig. Schaam je daar niet voor en pak het in plaats daarvan aan zodat je weer vertrouwen krijgt in jezelf. Bijles kan zoveel betekenen. De Leerboom biedt daarom ook bijles aan en kijkt altijd naar wat de leerling nodig heeft. Als je vragen hebt over de verschillende soorten bijles, neem dan gerust contact op.
Het leren wil maar niet lukken… wist je dat dit gewoon aan de leerstijl kan liggen? Beelddenkers kunnen namelijk het best visueel leren! Lees hier hoe je dat doet…
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Lees hier het verhaal van Karin en haar zoon Pim.
Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.
- Brugpieper in de dop
De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK
- Moeder van 3 kids
Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.