Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?

Als ouder wil je natuurlijk het beste uit je kind halen. Wanneer er moeilijkheden zijn op school, zijn er verschillende mogelijkheden om je kind hierbij te begeleiden. Zo kun je onder andere kiezen uit bijles of remedial teaching. Dit zijn beide vormen van begeleiding voor kinderen met leerproblemen en worden om die reden nog weleens door elkaar gehaald. Toch is er wel degelijk een verschil tussen de twee. Het is daarom zaak om te weten wat voor soort hulp je kind nodig heeft.

bijles

Steuntje in de rug

Om te weten of bijles of les van een remedial teacher geschikt is voor je kind, moet je eerst kijken naar de knelpunten van het kind. Zo kan het zijn dat het probleem puur ligt bij de schoolresultaten doordat het kind bijvoorbeeld een leerachterstand heeft opgelopen. Bijles geeft dan vaak het steuntje in de rug dat het kind nodig heeft. Voor de kinderen die hiermee daarentegen niet geholpen zijn en extra begeleiding behoeven, kan remedial teacher een uitkomst zijn.

Bijles

Bijles buigt zich vooral over de inhoud en kortetermijndoelen zoals het inhalen van achterstanden of voorbereiden op toetsen. Kinderen die moeite hebben met een bepaald vak(onderdeel), bepaalde lesstof nog niet goed beheersen of een achterstand hebben, krijgen hierbij de nodige begeleiding. Dat kan zijn omdat het tempo in de klas te hoog ligt, het kind de uitleg van de leerkracht niet begrijpt of het kind nog wat extra oefening nodig heeft. De lesstof wordt dan nog eens bijgespijkerd en rustig doorgenomen in het tempo van het kind.

Functioneringsproblemen

Maar het is ook mogelijk dat er meer aan de hand is. Zo kan er ook sprake zijn van sociaal-emotionele of gedragsproblemen die invloed hebben op het schoolwerk. Of dat je kind heeft last van dyslexie of dyscalculie. Ook kan het zijn dat je kind onzeker is, niet om hulp durft te vragen of door ziekte of privéproblemen vastloopt. In zo’n geval kan het kind gebaat zijn bij diepgaandere begeleiding zoals kindercoaching, remedial teaching of begeleiding met de Kernvisie methode.

Remedial teacher

Een remedial teacher biedt gespecialiseerde hulp op maat aan leerlingen die problemen hebben met rekenen, spelling, schrijven en/of (begrijpend) lezen. Deze vorm van begeleiding is erop gericht om leerproblemen bij de wortel aan te pakken, door te kijken naar hoe het kind leert. Zo kunnen kinderen soms omslachtige methoden hebben om sommen uit te rekenen, of andere denkstappen maken bij het maken van oefeningen. Een remedial teacher is gespecialiseerd in het begeleiden van kinderen met leer- en gedragsproblemen of stoornissen als dyslexie of dyscalculie. Zij geven aandacht aan de onderdelen waar de leerkracht op school vaak niet de tijd voor heeft.

Verschil tussen bijles en remedial teaching

Het voornaamste verschil tussen bijlessen en remedial teaching is dus de benadering. Bijles is vooral gericht op de inhoud, terwijl remedial teaching wordt opgesteld vanuit hiaten die zijn ontstaan. Bij bijles wordt de lesstof meestal herhaald op dezelfde wijze zoals deze op school wordt aangeboden. Door een remedial teacher wordt bij aanvang gekeken naar de te leren doelen in een bepaalde periode. Hierop wordt een plan gemaakt en aan het eind van de periode wordt gekeken of de gestelde doelen, nodig voor het betreffende leerjaar, zijn gehaald. Op die manier kan de leerling weer aansluiten in de klas.

Over De Leerboom

Bij De Leerboom kun je terecht voor zowel bijles als remedial teaching. Het behandelingstraject is afhankelijk van de complexiteit van de leerproblematiek en wordt geheel afgestemd op de hulpvraag en behoeften van het kind. Er wordt in kaart gebracht hoe het kind leert en te werk gaat bij bepaalde opdrachten. Vervolgens leren de kinderen nieuwe vaardigheden en technieken om de stof goed te begrijpen en toe te passen. Wil je weten welke begeleiding het best bij jouw kind past? Neem gerust contact op om de mogelijkheden te bespreken!

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.