Elke middag is het weer hetzelfde verhaal: je kind komt thuis van school, maar lang niet zo enthousiast als vroeger. In het begin had je geen idee waardoor het kwam. Misschien heeft hij het niet leuk met zijn vriendjes, hij zou toch niet gepest worden… Maar op den duur kom je erachter waar het echt aan ligt: het gaat niet goed met leren. Je probeert van alles om je kind te helpen en vraagt je af waarom met zoveel moeite er nog niks verandert. Misschien ligt het dan niet aan de hoeveelheid moeite, maar is er gewoon een andere aanpak nodig.
We zijn allemaal anders
Hoe lekker de allerbeste taart in de wereld ook is, er gaan mensen zijn die hem alsnog niet lusten, want sommige mensen houden nou eenmaal niet van taart. Dat is heel logisch, want we hebben allemaal een andere smaak. Waarom zouden we dan allemaal op dezelfde manier moeten leren? Dat is eigenlijk heel raar, maar toch wordt er vaak weinig rekening mee gehouden dat ook niet iedereen dezelfde leerstijl heeft. Zo leren sommige kinderen beter met een visuele leerstijl, omdat ze beelddenkers zijn.
Beelddenken… wat is dat?
Kinderen die beelddenken slaan de informatie niet op als woorden, maar denken en leren dus in beelden. De meeste mensen gebruiken trouwens beide manieren van denken, maar als beelddenker heb je de voorkeur voor beelden. En dat kan dus bij kinderen problemen veroorzaken, aangezien ons huidige onderwijs daar niet goed op is afgesteld. ‘Wat nu’ denk je misschien, want je wilt wel dat je kind zo goed mogelijk meekomt op school. Gelukkig zijn er veel manieren waarop je je kind kunt stimuleren visueel te leren.
Crea-bea!
Als iets niet op de ‘standaard’ manier lukt, dan moet je met een creatieve oplossing komen. En dat is in dit geval niet anders. Beelddenkers gebruiken het liefst hun ogen om iets goed te kunnen begrijpen. Als hierop wordt ingespeeld, kan dit heel ondersteunend zijn tijdens het leren.
Mindmap
Ook het uitschrijven van informatie kan op een visuele manier gedaan worden. Dat wordt gelukkig wel steeds vaker gedaan door middel van mindmaps. Daarbij schrijf je in het midden van een papier een woord op (bijvoorbeeld: zoogdieren). Vanuit daar trek je pijlen naar buiten, die wijzen naar de verschillende onderdelen van dat onderwerp (honden, paarden, etc.). Vervolgens kun je vanuit die woorden weer andere pijltjes trekken naar specifieke details. Ook kun je lijnen trekken tussen de verschillende onderdelen om verbanden aan te geven. Zo ziet je kind in één opslag hoe alles in elkaar zit.
Over De Leerboom
Het kan moeilijk zijn om opeens je kind een hele andere leerstijl aan te leren, zonder dat je er misschien ervaring mee hebt. Bij De Leerboom zijn we gespecialiseerd in visueel leren en kunnen we dus je kind uitstekend ondersteunen in dit proces. Wil je hier meer over weten? Bel dan gerust en dan kijken we verder!
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.
- Brugpieper in de dop
De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK
- Moeder van 3 kids
Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.