Elke middag is het weer hetzelfde verhaal: je kind komt thuis van school, maar lang niet zo enthousiast als vroeger. In het begin had je geen idee waardoor het kwam. Misschien heeft hij het niet leuk met zijn vriendjes, hij zou toch niet gepest worden… Maar op den duur kom je erachter waar het echt aan ligt: het gaat niet goed met leren. Je probeert van alles om je kind te helpen en vraagt je af waarom met zoveel moeite er nog niks verandert. Misschien ligt het dan niet aan de hoeveelheid moeite, maar is er gewoon een andere aanpak nodig.
We zijn allemaal anders
Hoe lekker de allerbeste taart in de wereld ook is, er gaan mensen zijn die hem alsnog niet lusten, want sommige mensen houden nou eenmaal niet van taart. Dat is heel logisch, want we hebben allemaal een andere smaak. Waarom zouden we dan allemaal op dezelfde manier moeten leren? Dat is eigenlijk heel raar, maar toch wordt er vaak weinig rekening mee gehouden dat ook niet iedereen dezelfde leerstijl heeft. Zo leren sommige kinderen beter met een visuele leerstijl, omdat ze beelddenkers zijn.
Beelddenken… wat is dat?
Kinderen die beelddenken slaan de informatie niet op als woorden, maar denken en leren dus in beelden. De meeste mensen gebruiken trouwens beide manieren van denken, maar als beelddenker heb je de voorkeur voor beelden. En dat kan dus bij kinderen problemen veroorzaken, aangezien ons huidige onderwijs daar niet goed op is afgesteld. ‘Wat nu’ denk je misschien, want je wilt wel dat je kind zo goed mogelijk meekomt op school. Gelukkig zijn er veel manieren waarop je je kind kunt stimuleren visueel te leren.
Crea-bea!
Als iets niet op de ‘standaard’ manier lukt, dan moet je met een creatieve oplossing komen. En dat is in dit geval niet anders. Beelddenkers gebruiken het liefst hun ogen om iets goed te kunnen begrijpen. Als hierop wordt ingespeeld, kan dit heel ondersteunend zijn tijdens het leren.
Mindmap
Ook het uitschrijven van informatie kan op een visuele manier gedaan worden. Dat wordt gelukkig wel steeds vaker gedaan door middel van mindmaps. Daarbij schrijf je in het midden van een papier een woord op (bijvoorbeeld: zoogdieren). Vanuit daar trek je pijlen naar buiten, die wijzen naar de verschillende onderdelen van dat onderwerp (honden, paarden, etc.). Vervolgens kun je vanuit die woorden weer andere pijltjes trekken naar specifieke details. Ook kun je lijnen trekken tussen de verschillende onderdelen om verbanden aan te geven. Zo ziet je kind in één opslag hoe alles in elkaar zit.
Over De Leerboom
Het kan moeilijk zijn om opeens je kind een hele andere leerstijl aan te leren, zonder dat je er misschien ervaring mee hebt. Bij De Leerboom zijn we gespecialiseerd in visueel leren en kunnen we dus je kind uitstekend ondersteunen in dit proces. Wil je hier meer over weten? Bel dan gerust en dan kijken we verder!
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Lees hier het verhaal van Karin en haar zoon Pim.
Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!
- Een ouder
Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.
Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!
- Een ouder
For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.
Je weet dat ze er zijn: (Marketing)Cookies! Voor meer informatie verwijzen wij je graag naar onze Privacy Policy of cookieverklaring.AccepterenNiet accepterenMeer informatie