Hoe kun je als beelddenker leren leren?

Leermethode beelddenker: hoe leer je leren?

Niet ieder mens denkt op dezelfde manier. Waar de een denkt in woorden, ziet de ander steeds een wereld in beelden. Ons onderwijs is vooral gericht op de eerste vorm van denken. Dit maakt het voor sommige leerlingen moeilijk om de lesstof goed in zich op te nemen. De docenten van De Leerboom in Amsterdam zetten zich in om ook beelddenkers het beste uit henzelf te kunnen laten halen. Wat is het verschil tussen zogenaamde beelddenkers en taaldenkers, en hoe kunnen beelddenkers leren om toch goed te kunnen leren?

leermethode beelddenker

Een beelddenker

Laten we een kort testje doen. Denk eens aan een eikenboom. Zie je het voor je? En als je denkt aan het woord ‘eikenboom’, wat zie je dan? Hoor je ‘eikenboom’ in je hoofd, of zie je de letters echt voor je? Als je de boom echt voor je zag als een foto, dan zou je wel eens een beelddenker kunnen zijn.

Is jouw kind een beelddenker?

Herken je onderstaande punten in je kind?

Als het antwoord op deze (of de meeste) vragen ‘ja’ is, dan zou je kind wel eens een beelddenker kunnen zijn! Een meer uitgebreide test kun je hier vinden.

De voordelen (en kanttekeningen) van beelddenken

Beelddenkers hebben vaak veel positieve eigenschappen mee, ze zijn namelijk vaak ontzettend creatief, kunnen zich makkelijk in andere mensen inleven en ze krijgen snel overzicht op situaties, alle informatie wordt namelijk verwerkt als puzzelstukjes die samenkomen tot een overzichtelijk geheel. In het onderwijs kan het toch nog wel eens een probleem vormen. Een beelddenker heeft moeite met het opslaan van ‘nietszeggende’ informatie, omdat ze hier geen beeld bij kunnen vormen. Het ‘stampen’ van bijvoorbeeld Franse woordjes of losse feiten kan voor hen dus best een opgave vormen.

Leermethode beelddenker: de Kernvisie methode

Beelddenkende kinderen lopen onder andere tegen een drempel aan als ze de lesstof moeten automatiseren. Johanette Beereboom van De Leerboom vertelt dat de leermethode in het huidige onderwijs niet altijd bij de eigen leerstijl van een leerling aansluit. ‘Sommige leerlingen krijgen leerstof op een andere manier aangeboden dan voor hen bruikbaar is. Leerlingen die heel erg in beelden denken, en dus een visuele/kinesthetische denkstijl hebben, presteren vaak minder goed dan zij zouden kunnen.

Met de juiste leerbegeleiding kunnen zij leren de vertaalslag te maken van de leerstof naar de juiste manier om de stof op te slaan. Dit is de basis van de ‘Kernvisie’ methode. We zien vaak dat een leerling na een paar sessies met deze methode al goed in staat is om de stof net als andere leerlingen in zich op te nemen!

Over De Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten samen om kinderen, tieners en jongvolwassenen te begeleiden bij hun ontwikkeling op school. We begeleiden leerlingen van de basisschool, de middelbare school en het voortgezet onderwijs, zowel in kleine groepen als individueel. Wil je meer weten over ons aanbod of kennismaken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.