Hoe kun je als beelddenker leren leren?

Hoe kun je als beelddenker leren leren?

Niet ieder mens denkt op dezelfde manier. Waar de een denkt in woorden, ziet de ander steeds een wereld in beelden. Ons onderwijs is vooral gericht op de eerste vorm van denken. Dit maakt het voor sommige leerlingen moeilijk om de lesstof goed in zich op te nemen. De docenten van De Leerboom in Amsterdam zetten zich in om ook beelddenkers het beste uit henzelf te kunnen laten halen. Wat is het verschil tussen zogenaamde beelddenkers en taaldenkers, en hoe kunnen beelddenkers leren om toch goed te kunnen leren?

Een beelddenker

Laten we een kort testje doen. Denk eens aan een eikenboom. Zie je het voor je? En als je denkt aan het woord ‘eikenboom’, wat zie je dan? Hoor je ‘eikenboom’ in je hoofd, of zie je de letters echt voor je? Als je de boom echt voor je zag als een foto, dan zou je wel eens een beelddenker kunnen zijn.

Is jouw kind een beelddenker?

Herken je onderstaande punten in je kind?

Als het antwoord op deze (of de meeste) vragen ‘ja’ is, dan zou je kind wel eens een beelddenker kunnen zijn! Een meer uitgebreide test kun je hier vinden.

De voordelen (en kanttekeningen) van beelddenken

Beelddenkers hebben vaak veel positieve eigenschappen mee, ze zijn namelijk vaak ontzettend creatief, kunnen zich makkelijk in andere mensen inleven en ze krijgen snel overzicht op situaties, alle informatie wordt namelijk verwerkt als puzzelstukjes die samenkomen tot een overzichtelijk geheel. In het onderwijs kan het toch nog wel eens een probleem vormen. Een beelddenker heeft moeite met het opslaan van ‘nietszeggende’ informatie, omdat ze hier geen beeld bij kunnen vormen. Het ‘stampen’ van bijvoorbeeld Franse woordjes of losse feiten kan voor hen dus best een opgave vormen.

De Kernvisie methode

Beelddenkende kinderen lopen onder andere tegen een drempel aan als ze de lesstof moeten automatiseren. Johanette Beereboom van De Leerboom vertelt dat de leermethode in het huidige onderwijs niet altijd bij de eigen leerstijl van een leerling aansluit. ‘Sommige leerlingen krijgen leerstof op een andere manier aangeboden dan voor hen bruikbaar is. Leerlingen die heel erg in beelden denken, en dus een visuele/kinesthetische denkstijl hebben, presteren vaak minder goed dan zij zouden kunnen. Met de juiste leerbegeleiding kunnen zij leren de vertaalslag te maken van de leerstof naar de juiste manier om de stof op te slaan. Dit is de basis van de ‘Kernvisie’ methode. We zien vaak dat een leerling na een paar sessies met deze methode al goed in staat is om de stof net als andere leerlingen in zich op te nemen!

Over De Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten samen om kinderen, tieners en jongvolwassenen te begeleiden bij hun ontwikkeling op school. We begeleiden leerlingen van de basisschool, de middelbare school en het voortgezet onderwijs, zowel in kleine groepen als individueel. Wil je meer weten over ons aanbod of kennismaken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.