Moeite met leren, of ánders leren?

Moeite met leren, of ánders leren?

Als docent is het je missie de kinderen zoveel mogelijk uit hun onderwijs te laten halen. Natuurlijk, dat gaat wel eens gepaard met wat tegengas. Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Maar sommige kinderen lijken best te willen en te kunnen, maar het komt er toch niet uit. Mogelijk komt dat doordat zij op een andere manier leren. En daar kun je ze bij helpen.

Linker- en rechterhersenhelft

De meeste lesstof op scholen is sterk gefocust op rationele en auditieve principes. Dat komt omdat de stof gericht is op het denken met de linkerhersenhelft. Deze hersenhelft is met name van belang bij het methodisch, analytisch en logisch denken. Heel nuttig wanneer je grote lappen tekst moet leren, sommen moet maken of samenvattingen moet schrijven. Maar sommige kinderen leunen meer op de rechterhersenhelft, de helft die zorgt voor creativiteit, verbeelding en fantasie. Deze kinderen worden ook wel beelddenkers genoemd en lopen vaak vast.

Verschillende belangrijke factoren

Het is natuurlijk jammer wanneer kinderen vastlopen, niet omdat ze niet getalenteerd zijn, maar omdat hun talenten niet her- of erkend worden. Maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom een kind niet presteert in de klas. Ook het welbevinden, bepaalde karaktereigenschappen, interesses en sociale ontwikkeling en contacten spelen vaak een grote rol. Daarom is het niet altijd even zichtbaar wat er ten grondslag ligt aan de, mogelijk tegenvallende, resultaten van een kind.

Speciale screening

Wanneer ouders en school het niet eens zijn over de capaciteiten van een kind en het schooladvies, is het prettig meer handvatten te hebben om te beoordelen wat een kind (aan)kan. Bij De Leerboom zetten we ons in om te ontdekken welke talenten, vaardigheden en capaciteiten kinderen hebben. Dat kan bijvoorbeeld gemeten worden aan de hand van een speciale screening van het Talentenkompas.

Ontplooiing

Het Talentenkompas is een screening die kan worden ingezet om te beoordelen welk niveau kinderen aankunnen en wat bij ze past. Uitgangspunt hierbij is dat er gekeken wordt naar de capaciteit van het kind, maar ook naar de factoren die van bepalende invloed zijn voor het goed functioneren op een bepaald middelbaretschoolniveau. Op die manier biedt de screening veel inzicht bij ouders en kinderen, en vormt het zodoende een aanvulling op het schooladvies. Zo kunnen de ouders en docenten de leerlingen gericht begeleiden bij het maken van een keuze en beoordelen wat bij hen past. Oftewel, de screening fungeert als een kompas dat ze richting biedt.

Kernvisie bij De Leerboom

Loopt jouw kind vast of denk je dat het gebaat is bij ondersteuning? Bij De Leerboom werken we ook met methodes om kinderen te begeleiden bij hun schoolwerk. Denk hierbij aan individuele begeleiding en het werken aan leerstijlen aan de hand van de Kernvisiemethode. Bij De Leerboom hebben we een aantal Kernvisiemethode-begeleiders die de kinderen kunnen helpen bij het ontwikkelen van hun leerstijl. Ook onze andere begeleiding sluit daarop aan, zo maken we ook in de remedial teaching die we geven op scholen gebruik van principes uit de Kernvisiemethode.

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.