’Door De Kernvisie methode bloeide onze beelddenker weer op’
’Door De Kernvisie methode bloeide onze beelddenker weer op’
De ouders van Rosalie (9) hadden al een tijdje een idee dat hun dochter een andere manier van leren nodig had. Thuis was ze ontzettend creatief en muzikaal, maar op school kwamen haar kwaliteiten niet tot hun recht. Ze besloten daarom de hulp in te schakelen van De Leerboom om haar bij het leren te ondersteunen. Daar kwamen ze al snel tot de conclusie dat Rosalie een beelddenker is.
Niet op haar plek
Een jaar geleden werd duidelijk dat Rosalie niet op haar plek zat. Ze ging met tegenzin naar school en ze veranderde van vrolijk, grappig en fantasierijk naar een neerslachtig en onzeker meisje. Op school liep ze tegen allerlei problemen aan. Ze had moeite met taal en rekenen, liep altijd net een paar passen achter de rest van de klas aan. Aan het eind van de dag kwam ze afgepeigerd thuis.
Oudergesprekken
Tijdens de oudergesprekken kwamen dezelfde onderwerpen telkens weer ter sprake: ze let niet goed op in de les, is afwezig en dromerig, krijgt instructies niet goed mee en stelt weinig vragen. Ook haar leerprestaties vielen tegen. Ze had haar taken vaak niet op tijd af, werkte te langzaam en scoorde matig op toetsen. Zowel thuis als op school hadden ze het idee dat er meer in zat dan eruit kwam. We hebben geen moment getwijfeld aan haar intelligentie. Zo is ze heel goed in tekenen en knutselen en kan ze prachtige bouwwerken met lego maken, zegt haar moeder.
Achterstand door lockdown
De lockdown liet ons duidelijk zien dat Rosalie anders leert. Zo zagen we dat ze thuis gefrustreerd aan haar huiswerk zat en duidelijk behoefte had aan wat extra begeleiding. Als fulltime werkende ouders konden we haar hier niet goed genoeg bij helpen. Omdat we haar toch dolgraag wilden helpen om het beste uit zichzelf te halen, gingen we op zoek naar een professional.
Kernvisie-methode
Al snel kwamen we uit bij De Leerboom, die hoog aangeschreven stond in onze buurt. Ook in deze lastige coronatijd hebben ze ons goed geholpen met online sessies, zonder het persoonlijke contact te missen. Bij De Leerboom kregen we de bevestiging die we zochten en ontdekten we dat Rosalie een beelddenker is. Eindelijk was er aandacht voor Rosalies manier van leren. Aan de hand van de Kernvisie-methode heeft ze leertechnieken geleerd om hiermee om te gaan. Bij Johanette voelde Rosalie zich helemaal begrepen en na een paar sessies bloeide ze weer helemaal op verschillende onderdelen om verbanden aan te geven. Zo ziet je kind in één opslag hoe alles in elkaar zit..
Met sprongen vooruit
Ook het uitschrijven van informatie kan op een visuele manier gedaan worden. Dat wordt gelukkig wel steeds vaker gedaan door middel van mindmaps. Daarbij schrijf je in het midden van een papier een woord op (bijvoorbeeld: zoogdieren). Vanuit daar trek je pijlen naar buiten, die wijzen naar de verschillende onderdelen van dat onderwerp (honden, paarden, etc.). Vervolgens kun je vanuit die woorden weer andere pijltjes trekken naar specifieke details. Ook kun je lijnen trekken tussen de verschillende onderdelen om verbanden aan te geven. Zo ziet je kind in één opslag hoe alles in elkaar zit..
Het leren wil maar niet lukken… wist je dat dit gewoon aan de leerstijl kan liggen? Beelddenkers kunnen namelijk het best visueel leren! Lees hier hoe je dat doet…
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Lees hier het verhaal van Karin en haar zoon Pim.
Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.
- Brugpieper in de dop
De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK
- Moeder van 3 kids
Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.