Thuiszitters voorkomen met coaching


In ons land zijn er helaas nog steeds te veel thuiszitters. Dat zijn kinderen en jongeren die geen onderwijs volgen. Dit kan leiden tot problemen op de korte en lange termijn.

Thuiszitters

Het aantal jongeren dat gedurende een lange tijd geen onderwijs volgt, neemt in sommige regio’s toe, wat de druk op het onderwijssysteem en allerlei instanties vergroot. Een belangrijke oorzaak van het thuiszitten is de toename van psychische problemen onder kinderen en jongeren. Angststoornissen, depressies en burn-outklachten komen steeds vaker voor, wat ervoor zorgt dat deze kinderen niet meer in staat zijn om naar school te gaan.

Vicieuze cirkel

Dat zou mogelijk geen probleem hoeven te zijn wanneer scholen ingericht zouden zijn op het omgaan met deze kinderen. Maar dat is vaak niet het geval: het onderwijs en de jeugdzorg zijn vaak niet voldoende in staat om deze jongeren op de juiste manier te ondersteunen. Hierdoor worden veel jongeren in een vicieuze cirkel van achterstanden en thuiszitten gedrukt.

Afhaken

Daarnaast speelt de druk van het schoolsysteem een rol. De nadruk op cijfers, prestatiedruk en de verplichting om toetsen te halen kan leiden tot stress en onzekerheid. Het reguliere onderwijs sluit niet altijd aan bij de behoeften van leerlingen die op een andere manier leren of ondersteuning nodig hebben. Als deze kinderen zich niet begrepen voelen, is de kans groot dat ze afhaken en uiteindelijk thuis komen te zitten.

Negatieve gevolgen

Het probleem van thuiszitters heeft niet alleen vervelende gevolgen voor de kinderen en jongeren zelf, maar ook voor de samenleving in z’n geheel. Een gebrek aan scholing vergroot de kans op armoede en criminaliteit later. Daarnaast gaat er veel potentieel talent verloren. Het is dus van groot belang dat er meer aandacht komt voor de ondersteuning van deze jongeren, zowel in het onderwijs als in de maatschappij.

Ondersteuning

Er zijn al verschillende initiatieven om het aantal thuiszitters terug te dringen. Samenwerkingen tussen scholen, jeugdzorg, werkgevers en de overheid kunnen ervoor zorgen dat jongeren beter ondersteund worden in hun persoonlijke en professionele ontwikkeling. Dit kan bijvoorbeeld door maatwerk onderwijs, begeleiding en werkervaringsplekken aan te bieden. Zo kunnen thuiszitters stap voor stap weer een actieve rol in de samenleving krijgen.

Leerbegeleiding

De Leerboom is een laagdrempelig centrum voor alle soorten van leerbegeleiding. De praktijk biedt bijles, remedial teaching (op school en in de praktijk), huiswerkbegeleiding, begeleiding visuele leerstijl (Kernvisie methode), trainingen executieve functies en screening op passie, talent en welbevinden (EQ) voor groep 7 en 8. De Leerboom staat voor ontwikkeling van iedereen en gaat uit van wat het kind wél kan.

Schaduwcoaching

Voor kinderen die dreigen uit te vallen op school, kan schaduwcoaching een uitkomst zijn. De schaduwcoach begeleidt de leerling een aantal uren, een dagdeel of de hele dag op school. Hij of zij zit bij de leerling bij instructies, maakt binnen of buiten de klas schoolwerk met de leerling, en gaat mee naar gym of excursies. Kortom: de schaduwcoach is een 1-op-1-begeleider.

Schaduwklas

Naast schaduwcoaching vindt bij De Leerboom begeleiding plaats in de vorm van een ‘schaduwklasjes’. Hierbij is het mogelijk om met maximaal 4 leerlingen een groepje te vormen, waaraan één docent verbonden is. Leerlingen van verschillende scholen kunnen naar de praktijk van De Leerboom komen. De leerlingen worden zowel didactisch als sociaal-emotioneel ondersteund. Ook ouders en school worden meegenomen in deze ondersteuning. Indien nodig wordt het aantal docenten opgeschaald, zodat er meerdere kleine schaduwklasjes kunnen ontstaan.

Contact

Ben jij benieuwd wat De Leerboom voor jou kan betekenen? Neem dan contact op en vraag naar de mogelijkheden. Wij geloven dat kinderen zich maximaal kunnen ontwikkelen binnen hun mogelijkheden en talenten, als ze af en toen speciale aandacht en ondersteuning krijgen bij hun manier van leren. Samen maken we leren geen ‘opgave’, maar een fijne ervaring.

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.