Executieve functies kleuters oefenen


Het ene kind is beter in rekenen, het andere kind is beter in taal. Beide zijn, met soms met wat bijles, te leren. Maar ook het leren zelf kan geoefend worden. Wij helpen de executieve functies kleuters te verbeteren!

Executieve functies kleuters

Executieve functies zijn de cognitieve processen die kinderen helpen om te plannen, te organiseren, te controleren en zich aan te passen aan veranderende omstandigheden. Bij kleuters gaat het dan om vaardigheden zoals aandacht, werkgeheugen, impulscontrole en flexibiliteit. Het bevorderen van deze functies zorgt er mede voor dat ze succesvol zijn op school en in het dagelijks leven.

Aandacht en concentratie

Een van de belangrijkste executieve functies kleuters is ‘aandacht’. Het vermogen om de aandacht vast te houden en zich ergens op te concentreren, is cruciaal voor het leren en de interactie met anderen. Leerkrachten kunnen de kleuters dan activiteiten laten doen die de concentratie stimuleren, zoals spelletjes die vereisen dat kinderen goed luisteren en de aanwijzingen opvolgen, of puzzels en spelletjes waarbij ze stap voor stap naar een eindresultaat toe moeten werken.

Werkgeheugen

Eén van de andere belangrijke executieve functies kleuters is het werkgeheugen. Hierbij leren kleuters om bepaalde informatie tijdelijk te onthouden en ermee te werken. Dit kan bijvoorbeeld geoefend worden met geheugen- of volgorde-spelletjes. Door kinderen te vragen om een paar instructies te onthouden en uit te voeren, zorgen leerkrachten ervoor dat ze hun werkgeheugen versterken. Ook het herhalen van opdrachten of het tellen van objecten kan hierbij helpen.

Impulscontrole

Weer een ander onderdeel van de executieve functies kleuters is de impulscontrole. Deze helpt kinderen bijvoorbeeld om te wachten op hun beurt, om een uitleg van de leerkracht niet te onderbreken en om voorzichtig te zijn. Dit kan geoefend worden met bijvoorbeeld bordspelletjes, waarbij wachten op je beurt belangrijk is. Maar ook bijvoorbeeld ademhalingsoefeningen kunnen helpen om impulsief gedrag te verminderen en om zelfbeheersing te bevorderen.

Flexibiliteit

Ook belangrijk voor kleuters is flexibiliteit: het vermogen om van strategie te veranderen wanneer dat nodig is. Kleuters leren deze functie door ze in situaties te brengen waarin ze hun aanpak moeten aanpassen. Dit kan bijvoorbeeld door ze een nieuw spel of een nieuwe manier van werken aan te bieden. De flexibiliteit kan ook gestimuleerd worden door ze uit te dagen met taken waarbij ze meerdere oplossingen kunnen vinden.

Sociale en emotionele voordelen

Het oefenen van executieve functies zorgt niet alleen voor de ontwikkeling van het brein, maar draagt ook bij aan de sociale en emotionele groei. Kleuters leren bijvoorbeeld omgaan met frustratie wanneer bepaalde dingen niet direct lukken, ze leren samenwerken met anderen en ze ontwikkelen een gevoel van zelfcontrole en zelfwaardering. Als kinderen de ruimte krijgen om hun executieve functies te oefenen, leren ze niet alleen hoe ze zich moeten gedragen in een klaslokaal of gezin, maar ook hoe ze zich kunnen aanpassen aan verschillende sociale situaties, hoe ze conflicten kunnen oplossen en hoe ze hun emoties kunnen reguleren.

Extra hulp

Alle genoemde executieve functies, en andere, kunnen niet alleen op school geoefend worden, maar ook bijvoorbeeld thuis of buiten. Heeft je kind wat extra hulp nodig bij de executieve functies kleuters? Ook dan kan je kind terecht bij De Leerboom. We kijken namelijk niet alleen naar datgene wat je kind leert, maar vooral ook naar de manier waarop je kind iets leert.

Over De Leerboom

De Leerboom is een laagdrempelig centrum en biedt alle soorten van leerbegeleiding. Het gaat hierbij onder andere om bijles, remedial teaching (zowel op school als in de praktijk), huiswerkbegeleiding, begeleiding bij de visuele leerstijl (Kernvisie methode), trainingen rond executieve functies. De Leerboom staat voor ontwikkeling van iedereen en gaat uit van wat het kind wél kan. Ben je nieuwsgierig naar wat De Leerboom jouw kind kan bieden? Neem dan contact op en vraag ons naar de mogelijkheden!

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.