Weer naar school: achterstand of inhaalslag?

Weer naar school: achterstand of inhaalslag?

Minutenlang naar een pagina staren, zonder er ook maar iets van op te nemen. Tijdens de les telkens opnieuw je concentratie kwijtraken. Wel willen, maar niet kunnen halen van voldoendes op toetsen. Problemen met leren komen voor in vele soorten en maten. Na een periode van thuiswerken zijn sommige kinderen bovendien extra achterop gekomen, omdat docenten nu eenmaal minder toezicht konden houden. Extra begeleiding is dan wenselijk

Voor- en nadelen

Maandenlang thuis leren had zo zijn voordelen: je kon lekker veel gamen, je had veel een op een tijd met papa en/of mama en het was vaak rustiger leren dan in een volle klas. Maar niet alles was even fijn. Natuurlijk miste je je klasgenootjes en juf of meester best wel, zeker als je even niet goed wist hoe een opdracht precies moest. En soms legde mama het heel anders uit dan de juf altijd doet, of wist papa ook niet wat hij met de opdracht aan moest. Heel gemakkelijk kon je de moeilijke opdrachten een beetje wegmoffelen. Maar nu je weer op school bent, merk je dat je al heel snel vastloopt in de stof doordat je niet genoeg hebt kunnen oefenen. Ook voor ouders was het een uitdagende tijd. Natuurlijk help je je kind waar het kan, maar werk, huishouden én schoolwerk combineren is natuurlijk een zware opgave. Zeker wanneer je niet bij machte was je kind te helpen.

Tijdig bijsturen

Zo’n een op de zes leerlingen is in de afgelopen periode achteruit gegaan op school, met name op het gebied van taal, rekenen en lezen. Wanneer kinderen niet bij deze achterstanden worden geholpen, kunnen de moeilijkheden op school snel vergroten. Ook een gevoel van onzekerheid kan dan een rol gaan spelen. Bijles en/of remedial teaching kan worden ingezet om tijdig bij te sturen en het leren weer op het juiste spoor te krijgen.

Weer op school

Inmiddels zijn er weer leerlingen in de scholen, en zo hoort het ook. Maar mogelijk heb je als docent moeten constateren dat verschillende leerlingen tegen problemen zijn aangelopen. Thuis hebben ze weinig werk verzet. Sommige kinderen die moeite hebben met studievaardigheden zijn behoorlijk vastgelopen. Bij De Leerboom bieden we speciale trainingen aan die kinderen hierbij helpt. Deze trainingen kunnen zowel in groepen als individueel gevolgd worden. Hierin komen allerlei vaardigheden aan bod die je ineens nodig hebt op de middelbare school. Bijvoorbeeld hoe je snel lesstof kunt lezen, hoe je lesstof overzichtelijk en visueel kunt maken met een mindmap en hoe je jezelf op de beste manier op een proefwerk kunt voorbereiden. Niet iedereen leert immers hetzelfde.

Extra subsidies overheid

Ook de overheid zet zich ervoor in om eventuele achterstanden zo snel mogelijk op te vangen en leerlingen te ondersteunen. Daarom investeert het kabinet bijna 500 miljoen extra in het onderwijs, waarvan zo’n 244 miljoen naar het basis- en voortgezet onderwijs gaat. Dat betekent dat er veel meer subsidies worden toegekend voor bijlessen en extra ondersteuning waar scholen aanspraak op mogen doen.

Over De Leerboom

Bij De Leerboom kunnen kinderen van alle leeftijden terecht voor begeleiding, van bijles en Remedial Teaching voor leerlingen van het basisschool tot de training van vaardigheden voor studenten op het wo. Begeleiding kan zowel in (kleine) groepjes als individueel plaatsvinden. In ons centrum werken twaalf docenten iedere dag om kinderen, tieners en jongvolwassenen het beste uit henzelf te laten halen. Wil je meer weten over onze leerbegeleiding? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Ervaringen

Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.

- Hafida El Yaakoubi

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.