De waarde van bijles
Soms is het lastig in te schatten of je kind bijles nodig heeft of niet. Bepaalde vakken lijken goed te gaan, andere minder. Ook kan het een fase zijn waarin het minder gaat en waarvan je vermoedt dat het wel weer bijtrekt. Wanneer er achterstanden opbouwen, is het echter slim om hier snel op in te springen. Want hoe langer je wacht, hoe groter de inhaalslag is die gemaakt moet worden. Bijles is al snel waardevol en kan je kind helpen op verschillende fronten.
Persoonlijke aandacht
Wanneer een kind moeite heeft met een bepaald vak, deel van de lesstof of met meerdere vakken, is dat heel vervelend. Vaak heeft dat invloed op het zelfvertrouwen. Zo kan het zijn dat er verdere achterstanden ontstaan omdat het kind niet durft aan te geven dat het niet meekomt en de lesstof niet begrijpt. Bijles is een moment van persoonlijke aandacht waarbij er een persoonlijk plan kan worden gemaakt dat past bij de leervraag van het kind. Zo kan er in diens eigen tempo en leerstijl gewerkt worden aan het bijwerken van de achterstand. Bijles is een vorm van maatwerk wat in het reguliere onderwijs vaak niet mogelijk is.
Stok achter de deur
Niet goed presteren leidt vaak tot demotivatie. Dat is niet zo vreemd, want als je de stof niet begrijpt heb je ook weinig zin om je voor het vak in te zetten. Ook wanneer motivatie een probleem is, kan bijles nuttig zijn. In die zin vormt het een stok achter de deur om het schoolwerk toch te maken en wat structuur in het leren aan te brengen.
Veel voldoening tijdens bijles
De bijles is erop gericht het kind te ondersteunen bij de onderwerpen of vakken waar ze moeite mee hebben. Door de persoonlijke aandacht en ondersteuning merkt het kind dat het langzaam maar zeker beter gaat presteren. Naast motivatie brengt dat ook een gevoel van voldoening met zich mee. De lessen op school gaan beter en wanneer dat doorwerkt in verbeterde cijfers zorgt dat vaak voor een groeiend zelfvertrouwen. Kortom bijles brengt veel voldoening met zich mee. Bovendien blijkt dat bijles vaak helpt bij een algeheel breder begrip en ontwikkeling van het leren zelf.
Bijlessen levert meer tijd op
Het klinkt misschien gek, want bijles kost natuurlijk tijd. Maar per saldo levert bijles het kind vaak tijd op. Ga maar na, waar het oplossen van een som vele uren kan duren wanneer je er niet uitkomt, kan dat aan de hand van bijles en een begripvolle docent veel sneller worden opgelost. Het kind hoeft niet meer in zijn of haar eentje te worstelen met vraagstukken, maar krijgt direct antwoorden op de vragen. Ook helpt dat in de toekomst: door het kind te helpen vragen te stellen, is dat ook nuttig in de lespraktijk.
Over De Leerboom
Heb jij het idee dat jouw kind moeilijk mee kan komen en wil je weten of bijles iets voor jouw kind is? Op zo’n moment is het goed om contact op te nemen met De Leerboom. Bij De Leerboom zijn er voor elk vak of leermethode de juiste bijlesdocenten beschikbaar. Eigenaar Johanette Beereboom: ‘Het is onze passie om de ontwikkeling van kinderen zo goed mogelijk te stimuleren en iedereen te helpen die daarbij een rol kan spelen.’ Voor bijles kan je bij ons in Amsterdam terecht. Het is ook mogelijk om via ZOOM digitaal bijles te ontvangen.
Ook interessant voor jou
’Door de Kernvisie-methode bloeide onze beelddenker weer op’
Beelddenkers kunnen soms moeilijk meekomen op school. De ouders van Rosalie vertellen hoe leerbegeleiding heeft geholpen.
Lees verder
Visueel leren: zo doe je dat!
Het leren wil maar niet lukken… wist je dat dit gewoon aan de leerstijl kan liggen? Beelddenkers kunnen namelijk het best visueel leren! Lees hier hoe je dat doet…
Lees verder
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Lees verder
Tweetalige opvoeding? Nederlands je tweede taal? Laat het je niet tegenhouden!
Laat taal niet de drempel zijn! Zo help je je kind met leren wanneer Nederlands niet hun eerste taal is.
Lees verder
Stimu-leren! 5 manieren om je kind te motiveren
Op deze manieren stimuleer jij je kind om te leren…
Lees verder
Schaamte voor bijles? Nergens voor nodig!
Bijles is niks om je voor te schamen! Vind in plaats daarvan je zelfvertrouwen terug.
Lees verder
Moeite met leren, of ánders leren?
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Lees verder
Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?
Wil je weten welke vorm van begeleiding bij je kind met leerproblemen past? Ontdek de verschillen tussen bijles en remedial teaching.
Lees verder
Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!
Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Lees hier het verhaal van Karin en haar zoon Pim.
Lees verder
Ervaringen
Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.
- Hafida El Yaakoubi
Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!
- Een ouder
Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.
Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!
- Een ouder

Heb je vragen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.