Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Normaal gesproken kijken kinderen in deze periode van het jaar reikhalzend uit naar de meivakantie. Even een of twee weken rust, thuis rondhangen en opladen voor het laatste stukje schooljaar. Dat is dit jaar heel anders. Sommigen kiezen ervoor om de vakantie te laten doorgaan maar andere kinderen moeten door de coronacrisis toch thuis aan het werk om zo de opgelopen achterstanden weg te werken. Voor veel ouders én kinderen geen gemakkelijke opdracht.

Denkbare scenario’s

Het coronavirus grijpt hard in op het leven van iedereen en het lijkt erop dat het ook nog wel even gaat duren. De Leerboom helpt schoolkinderen met bijles, remedial teaching en huiswerkbegeleiding. Dat kan ook prima met leren op afstand. Ten tijde van dit schrijven is nog onbekend hoe lang en in welke mate de maatregelen zullen voortduren. Wel is er een aantal scenario’s denkbaar waarop de Leerboom kan inspelen om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.

Gefaseerd opengaan

Een eerste, en meest optimistische, scenario is dat de scholen na de meivakantie weer (gefaseerd) opengaan. Een voordeel hiervan is dat er in veel gezinnen dagelijkse structuur terugkomt en ouders weer gemakkelijker aan het werk kunnen. Maar ook krijgen kinderen zo het belangrijke contact met vriendjes en leraren terug. Bovendien is niet in ieder huis een prettig leerklimaat, sommige ouders kunnen de kinderen niet goed helpen door bijvoorbeeld een taalbarrière of andere belemmeringen.

Nadelen

Toch zijn er ook nadelen te noemen. Zo is nog niet duidelijk wat precies de risico’s zijn wanneer de scholen heropenen. Onderzoekers kunnen nog niet zeggen of kinderen het virus kunnen overdragen en zo elkaar, leraren en hun gezinnen besmetten. Daarnaast geldt nog steeds de anderhalfmetermaatregel, wat betekent dat lessen en lesdagen waarschijnlijk heel anders moeten worden vormgegeven. Bij hogere klassen is het denkbaar om hier regels voor op te stellen, maar bij de jongere kinderen is dit al veel moeilijker.

Gesloten scholen

Een ander scenario is dat de scholen gesloten blijven tot (misschien wel) na de zomervakantie. Het grote nadeel is dat kinderen langere tijd weinig contacten hebben en ouders thuis moeten blijven begeleiden. Voordelen zijn dat er duidelijkheid is voor langere periode: iedereen weet waar hij of zij de komende maanden aan toe is. Ook lopen we geen extra risico’s als het gaat om meer besmettingen. Bovendien kunnen scholen vol gaan inzetten op hun nieuwe werkwijze.

Leren op afstand

Dat scholen (gedeeltelijk) dicht zijn en misschien langer gesloten blijven, is volkomen begrijpelijk. Maar het begeleiden van de kinderen gaat niet iedere ouder even gemakkelijk af. En niet ieder kind heeft voldoende aan de algemene lesstof. Een klein lichtpuntje schuilt erin dat kinderen via individuele begeleiding op afstand goed te helpen zijn. Sterker nog, in sommige gevallen zien we dat kinderen op deze manier de lesstof zelfs beter oppakken. Bij De Leerboom bieden we daarom deze digitale individuele begeleiding aan.

De Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten die met veel plezier bijles en Remedial Teaching voor basisschoolleerlingen verzorgen. Ook begeleiden we kinderen met hun huiswerk en studievaardigheden op het voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in de Kernvisie methode voor kinderen die een iets andere leerstijl hebben en daardoor moeite hebben om mee te komen in het huidige onderwijs. Voor de online lessen gebruiken we een gebruikersvriendelijk programma waarmee we elkaar via de computer kunnen zien en samenwerken. Daarvoor hoef je geen programma te downloaden. We sturen simpelweg een link met een uitnodiging.

Aangepaste situatie

Ook wanneer straks voorzichtig de deuren weer kunnen openen, is het mogelijk bij De Leerboom in een aangepaste situatie te werken. Doordat we in onze praktijkruimte vijf ruime werkplekken hebben, is het mogelijk om op voldoende afstand van elkaar te kunnen zitten. Voelt het als ouder toch nog niet prettig om je kind fysiek naar de bijles te laten komen? Dan houden we de online lessen tot de zomervakantie (en misschien wel langer) aan, zodat de kinderen gewoon hun bijlessen kunnen blijven volgen.

Ervaringen

Wij zijn heel blij dat onze dochter met Martine als Remedial Teacher heeft mogen samenwerken. Ze ging er nooit met tegenzin naartoe; integendeel. Ze voelde zich heel fijn bij Martine! De schoolresultaten zijn aanzienlijk verbeterd, te zien aan de Cito scores! Ook voelde ze zich een stuk zelfverzekerder met betrekking tot haar dyslexie en dat was zo leuk om te zien! Dus veel dank hiervoor en natuurlijk veel dank aan Martine!

- Een ouder

Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.

- Brugpieper in de dop

De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK

- Moeder van 3 kids

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.