Het belang van niets doen!

Het belang van niets doen!

Leren is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, dat zul je niemand horen tegenspreken. Veel mensen zien niets doen dan ook als negatief. Hoe kan een kind nou iets leren als die een partijtje zit te niksen? Johannette Beereboom van centrum voor leerbegeleiding De Leerboom in Amsterdam kijkt hier heel anders tegenaan. Leren is natuurlijk belangrijk, maar ook af en toe stoppen met leren en de rust pakken is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. In dit artikel vertelt ze je daarom over het belang van niets doen.

niets doen

Zo lang vrij

Welk kind kijkt niet uit naar de zomervakantie? Een lange periode zonder in de schoolbanken te zitten waarin ze vaak kunnen doen wat ze willen. Dat is anders dan thuisscholing zoals in de coronaperiode: toen moest er dagelijks werk verzet worden, en leuke uitjes konden niet doorgaan wegens beperkingen. Ondanks dat de kinderen al langere tijd thuis zijn geweest, is echte vrije tijd toch erg belangrijk voor de algemene ontwikkeling.

Wat leren kinderen in de zomervakantie?

Waarom is de vrije tijd zo belangrijk? In de zomervakantie kunnen kinderen eindelijk alles even loslaten. Ook kinderen kunnen soms best gestrest raken van school, dus het is erg fijn dat ze dit voor een paar weken even helemaal kunnen vergeten. De zomervakantie betekent vaak ook een reis naar het buitenland toe. Daar leert een kind ook van alles: ze leven ineens in een vreemde omgeving, met nieuwe mensen, vaak een andere taal en andere cultuur. Ook daar leren kinderen van. Dit maakt de zomervakantie ontzettend nuttig.

Weer terug naar school

Als kind voelt het wel eens dat de zomervakantie eeuwig duurt. Helaas komt er altijd weer een einde aan. De eerste dag gaat je kind misschien met tegenzin, maar het is al snel toch weer leuk om alle andere kinderen weer te zien en verhalen van hun avonturen in de vakantie met elkaar en de juf of meester te delen. Ook het leren gaat dan weer beginnen.

Leerbegeleiding bij De Leerboom

Mocht je kind hulp nodig hebben bij het leren, dan kunnen we bij De Leerboom de juiste begeleiding bieden. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld moeite met het automatiseren van de lesstof of met lezen, spelling of rekenen. Het zou kunnen dat je kind dan een visuele leerstijl heeft. Scholen zijn ingesteld op een auditieve leerstijl, wat het moeilijk maakt voor kinderen die anders leren om de stof op te nemen. Met de Kernvisie methode kan je kind na een paar sessies al goed meekomen met de andere kinderen.

Leren en genieten

Daarnaast geven we bij De Leerboom Remedial Teaching en bijles, kunnen we onderzoek doen naar de talenten, passie en het welbevinden van je kind met een EQ Screening en bieden we ondersteuning in begrijpend lezen. Toch gaan ook wij in de zomer even dicht. Dit is immers de periode dat kinderen lekker vrij zijn en buiten kunnen spellen met hun vrienden en vriendinnen. Leren is belangrijk, maar genieten ook. Geïnteresseerd in een van onze trainingen of trajecten? Neem dan contact met ons op!

Ervaringen

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix

Wij zijn heel blij dat onze dochter met Martine als Remedial Teacher heeft mogen samenwerken. Ze ging er nooit met tegenzin naartoe; integendeel. Ze voelde zich heel fijn bij Martine! De schoolresultaten zijn aanzienlijk verbeterd, te zien aan de Cito scores! Ook voelde ze zich een stuk zelfverzekerder met betrekking tot haar dyslexie en dat was zo leuk om te zien! Dus veel dank hiervoor en natuurlijk veel dank aan Martine!

- Een ouder
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.