Het belang van niets doen!
Leren is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind, dat zul je niemand horen tegenspreken. Veel mensen zien niets doen dan ook als negatief. Hoe kan een kind nou iets leren als die een partijtje zit te niksen? Johannette Beereboom van centrum voor leerbegeleiding De Leerboom in Amsterdam kijkt hier heel anders tegenaan. Leren is natuurlijk belangrijk, maar ook af en toe stoppen met leren en de rust pakken is belangrijk voor de ontwikkeling van een kind. In dit artikel vertelt ze je daarom over het belang van niets doen.
Zo lang vrij
Welk kind kijkt niet uit naar de zomervakantie? Een lange periode zonder in de schoolbanken te zitten waarin ze vaak kunnen doen wat ze willen. Dat is anders dan thuisscholing zoals in de coronaperiode: toen moest er dagelijks werk verzet worden, en leuke uitjes konden niet doorgaan wegens beperkingen. Ondanks dat de kinderen al langere tijd thuis zijn geweest, is echte vrije tijd toch erg belangrijk voor de algemene ontwikkeling.
Wat leren kinderen in de zomervakantie?
Waarom is de vrije tijd zo belangrijk? In de zomervakantie kunnen kinderen eindelijk alles even loslaten. Ook kinderen kunnen soms best gestrest raken van school, dus het is erg fijn dat ze dit voor een paar weken even helemaal kunnen vergeten. De zomervakantie betekent vaak ook een reis naar het buitenland toe. Daar leert een kind ook van alles: ze leven ineens in een vreemde omgeving, met nieuwe mensen, vaak een andere taal en andere cultuur. Ook daar leren kinderen van. Dit maakt de zomervakantie ontzettend nuttig.
Weer terug naar school
Als kind voelt het wel eens dat de zomervakantie eeuwig duurt. Helaas komt er altijd weer een einde aan. De eerste dag gaat je kind misschien met tegenzin, maar het is al snel toch weer leuk om alle andere kinderen weer te zien en verhalen van hun avonturen in de vakantie met elkaar en de juf of meester te delen. Ook het leren gaat dan weer beginnen.
Leerbegeleiding bij De Leerboom
Mocht je kind hulp nodig hebben bij het leren, dan kunnen we bij De Leerboom de juiste begeleiding bieden. Sommige kinderen hebben bijvoorbeeld moeite met het automatiseren van de lesstof of met lezen, spelling of rekenen. Het zou kunnen dat je kind dan een visuele leerstijl heeft. Scholen zijn ingesteld op een auditieve leerstijl, wat het moeilijk maakt voor kinderen die anders leren om de stof op te nemen. Met de Kernvisie methode kan je kind na een paar sessies al goed meekomen met de andere kinderen.
Leren en genieten
Daarnaast geven we bij De Leerboom Remedial Teaching en bijles, kunnen we onderzoek doen naar de talenten, passie en het welbevinden van je kind met een EQ Screening en bieden we ondersteuning in begrijpend lezen. Toch gaan ook wij in de zomer even dicht. Dit is immers de periode dat kinderen lekker vrij zijn en buiten kunnen spellen met hun vrienden en vriendinnen. Leren is belangrijk, maar genieten ook. Geïnteresseerd in een van onze trainingen of trajecten? Neem dan contact met ons op!
Ook interessant voor jou
’Door de Kernvisie-methode bloeide onze beelddenker weer op’
Beelddenkers kunnen soms moeilijk meekomen op school. De ouders van Rosalie vertellen hoe leerbegeleiding heeft geholpen.
Lees verder
Visueel leren: zo doe je dat!
Het leren wil maar niet lukken… wist je dat dit gewoon aan de leerstijl kan liggen? Beelddenkers kunnen namelijk het best visueel leren! Lees hier hoe je dat doet…
Lees verder
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Lees verder
Tweetalige opvoeding? Nederlands je tweede taal? Laat het je niet tegenhouden!
Laat taal niet de drempel zijn! Zo help je je kind met leren wanneer Nederlands niet hun eerste taal is.
Lees verder
Stimu-leren! 5 manieren om je kind te motiveren
Op deze manieren stimuleer jij je kind om te leren…
Lees verder
Schaamte voor bijles? Nergens voor nodig!
Bijles is niks om je voor te schamen! Vind in plaats daarvan je zelfvertrouwen terug.
Lees verder
Moeite met leren, of ánders leren?
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Lees verder
Wat is het verschil tussen bijles en remedial teaching?
Wil je weten welke vorm van begeleiding bij je kind met leerproblemen past? Ontdek de verschillen tussen bijles en remedial teaching.
Lees verder
Meekomen in het basisonderwijs: Ik kan het wél!
Sommige kinderen zijn van nature snel. Ze kunnen snel leren of lezen al op een hoog niveau, maar dit geldt niet voor alle kinderen. Lees hier het verhaal van Karin en haar zoon Pim.
Lees verder
Ervaringen
Als gezinsbegeleider bij de PWS heb ik zelf hele goede ervaringen met De Leerboom. Ik heb gezien hoe ze met de Schaduwklas echt een verschil maken voor kinderen die vastlopen in het onderwijs. Het is zo waardevol om te zien hoe deze kinderen daar weer op adem kunnen komen en stappen vooruit zetten. Ik raad De Leerboom dan ook van harte aan aan iedereen die met thuiszitters te maken heeft. Ze bieden niet alleen een oplossing, maar ook hoop en perspectief voor deze kinderen en hun gezinnen.
- Hafida El Yaakoubi
Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!
- Een ouder
Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.
Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!
- Een ouder
Heb je vragen?
Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.