Beelddenker

De ouders van Rosalie (9) hadden al een tijdje een idee dat hun dochter een andere manier van leren nodig had. Thuis was ze ontzettend creatief en muzikaal, maar op school kwamen haar kwaliteiten niet tot hun recht. Ze besloten daarom de hulp in te schakelen van De Leerboom om haar bij het leren te ondersteunen. Daar kwamen ze al snel tot de conclusie dat Rosalie een beelddenker is.

Niet op haar plek

Een jaar geleden werd duidelijk dat Rosalie niet op haar plek zat. Ze ging met tegenzin naar school en ze veranderde van vrolijk, grappig en fantasierijk naar een neerslachtig en onzeker meisje. Op school liep ze tegen allerlei problemen aan. Ze had moeite met taal en rekenen, liep altijd net een paar passen achter de rest van de klas aan. Aan het eind van de dag kwam ze afgepeigerd thuis.

Oudergesprekken

Tijdens de oudergesprekken kwamen dezelfde onderwerpen telkens weer ter sprake: ze let niet goed op in de les, is afwezig en dromerig, krijgt instructies niet goed mee en stelt weinig vragen. Ook haar leerprestaties vielen tegen. Ze had haar taken vaak niet op tijd af, werkte te langzaam en scoorde matig op toetsen. Zowel thuis als op school hadden ze het idee dat er meer in zat dan eruit kwam. We hebben geen moment getwijfeld aan haar intelligentie. Zo is ze heel goed in tekenen en knutselen en kan ze prachtige bouwwerken met lego maken, zegt haar moeder.

Achterstand door lockdown

De lockdown liet ons duidelijk zien dat Rosalie anders leert. Zo zagen we dat ze thuis gefrustreerd aan haar huiswerk zat en duidelijk behoefte had aan wat extra begeleiding. Als fulltime werkende ouders konden we haar hier niet goed genoeg bij helpen. Omdat we haar toch dolgraag wilden helpen om het beste uit zichzelf te halen, gingen we op zoek naar een professional.

Kernvisie-methode

Al snel kwamen we uit bij De Leerboom, die hoog aangeschreven stond in onze buurt. Ook in deze lastige coronatijd hebben ze ons goed geholpen met online sessies, zonder het persoonlijke contact te missen. Bij De Leerboom kregen we de bevestiging die we zochten en ontdekten we dat Rosalie een beelddenker is. Eindelijk was er aandacht voor Rosalies manier van leren. Aan de hand van de Kernvisie-methode heeft ze leertechnieken geleerd om hiermee om te gaan. Bij Johanette voelde Rosalie zich helemaal begrepen en na een paar sessies bloeide ze weer helemaal op.

Met sprongen vooruit

Rosalie heeft nu veel meer zelfvertrouwen en zit een stuk beter in haar vel. Ze communiceert meer, kan zich beter uiten en weet hoe ze om hulp moet vragen. Ook werkt ze geconcentreerder aan haar huiswerk en is ze rustiger, waar ze vroeger nog weleens gefrustreerd raakte. Door De Leerboom is leren weer leuk geworden voor Rosalie en zijn haar onvoldoendes weer voldoende geworden. Ze is met sprongen vooruitgegaan op het gebied van spelling, grammatica en tafels leren en begint zelfs meer plezier te krijgen in lezen. Thuis en op school hebben we nu meer inzicht in hoe ze het beste kan leren en kunnen hier beter rekening mee houden. De Kernvisie methode en De Leerboom hebben echt het verschil gemaakt!