Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind

Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind

We hebben allemaal zo onze kwaliteiten: de een is beter in rekenen, de ander heeft dan weer een talenknobbel. Kinderen op school zullen dit ook tegenkomen en soms zal dan duidelijk worden dat er op een bepaald vlak extra ondersteuning nodig is. Bijles kan dan de perfecte oplossing zijn. Of misschien kun je zelf je kind de extra hulp aanbieden. Maar wist je dat dat niet alleen geldt voor de standaard vakken? Ook de ontwikkeling van de algemene eigenschappen die essentieel zijn om succesvol te leren kun je als ouder ondersteunen!

Executieve functies

Vaak focussen we dus op wat we leren, maar niet per se hoe we leren. Terwijl we die eigenschappen juist keer op keer weer nodig hebben. Om precies te zijn, gaat het om kwaliteiten zoals plannen, concentratie, werkgeheugen, flexibiliteit, impulsbeheersing, et cetera. Ook wel de executieve functies genoemd. Deze eigenschappen ontwikkelen kinderen vanzelf terwijl ze studeren, maar net als bij al de andere schoolonderdelen, heeft ieder kind zijn sterke en minder sterke kanten. Daarom is het net zo belangrijk om daar ook extra ondersteuning in te bieden indien dat nodig is.

Kleine stapjes

School kan best overweldigend zijn, zowel op jonge als op late leeftijd. Want zelfs studenten zien meestal nog als een berg op tegen grote opdrachten. Maar dat komt vaak omdat ze dan opdracht in zijn geheel zien en dat is dan wel aardig wat. Terwijl de eerste stap, bijvoorbeeld je boek open doen, niet bepaald een uitdaging is. Dat lukt wel. Als je op deze manier in kleine stapjes leert te denken, kan je alle grote taken in je leven eens stuk minder lastig maken. Je kunt je kind dit leren door bijvoorbeeld samen een lijstje te maken waarin je een grotere opdracht opbreekt in kleinere onderdelen. Dit helpt bij plannen, maar ook bij concentratie.

Prikkels!

Kinderen zijn van nature natuurlijk sneller afgeleid, maar sommige kunnen hun concentratie toch sneller verliezen dan andere. Dat kan aan een heleboel dingen liggen, want prikkels kunnen overal vandaan komen. Zo kunnen ze van buiten komen, bijvoorbeeld wanneer ze worden afgeleid door vriendjes of geluiden. Maar ze kunnen ook van binnenkomen, bijvoorbeeld door honger of emoties. Je kunt je kind helpen door prikkels te beperken. Je kunt de kamer (samen) opruimen en geef je kind tijdens het leren een goede snack.

Gooi het eens om

Je kunt veel dingen dus oefenen en structuren, maar flexibiliteit is ook belangrijk. Misschien lijken deze twee eigenschappen niet goed samen te gaan, maar dat is absoluut niet het geval. Je kind heeft een hoop aan een vast ritme en structuur, maar leer ze ook wat ze kunnen doen wanneer er iets tussenkomt. Laat ze bijvoorbeeld eens ergens anders of op een andere manier leren. Het is belangrijk dat je je kind laat meedenken en inzien dat je ook in onverwachte situaties je op een structurele wijze er doorheen kunt komen.

Over de leerboom

Dit zijn nog maar een paar voorbeelden, die alleen al laten zien hoeveel basis eigenschappen zoals deze executieve functies het leerproces van je kind beïnvloeden. Je kunt er dus zelf veel aan doen om je kind ermee te helpen. Maar je hoeft dit niet alleen te doen. Bij de Leerboom kijken we namelijk niet alleen naar wat er geleerd wordt, maar juist ook naar hoe er geleerd wordt. Wil je meer weten, of vraag je je af of je kind geholpen kan worden met een bepaald obstakel, bel dan gerust.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.