Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Normaal gesproken kijken kinderen in deze periode van het jaar reikhalzend uit naar de meivakantie. Even een of twee weken rust, thuis rondhangen en opladen voor het laatste stukje schooljaar. Dat is dit jaar heel anders. Sommigen kiezen ervoor om de vakantie te laten doorgaan maar andere kinderen moeten door de coronacrisis toch thuis aan het werk om zo de opgelopen achterstanden weg te werken. Voor veel ouders én kinderen geen gemakkelijke opdracht.

Denkbare scenario’s

Het coronavirus grijpt hard in op het leven van iedereen en het lijkt erop dat het ook nog wel even gaat duren. De Leerboom helpt schoolkinderen met bijles, remedial teaching en huiswerkbegeleiding. Dat kan ook prima met leren op afstand. Ten tijde van dit schrijven is nog onbekend hoe lang en in welke mate de maatregelen zullen voortduren. Wel is er een aantal scenario’s denkbaar waarop de Leerboom kan inspelen om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.

Gefaseerd opengaan

Een eerste, en meest optimistische, scenario is dat de scholen na de meivakantie weer (gefaseerd) opengaan. Een voordeel hiervan is dat er in veel gezinnen dagelijkse structuur terugkomt en ouders weer gemakkelijker aan het werk kunnen. Maar ook krijgen kinderen zo het belangrijke contact met vriendjes en leraren terug. Bovendien is niet in ieder huis een prettig leerklimaat, sommige ouders kunnen de kinderen niet goed helpen door bijvoorbeeld een taalbarrière of andere belemmeringen.

Nadelen

Toch zijn er ook nadelen te noemen. Zo is nog niet duidelijk wat precies de risico’s zijn wanneer de scholen heropenen. Onderzoekers kunnen nog niet zeggen of kinderen het virus kunnen overdragen en zo elkaar, leraren en hun gezinnen besmetten. Daarnaast geldt nog steeds de anderhalfmetermaatregel, wat betekent dat lessen en lesdagen waarschijnlijk heel anders moeten worden vormgegeven. Bij hogere klassen is het denkbaar om hier regels voor op te stellen, maar bij de jongere kinderen is dit al veel moeilijker.

Gesloten scholen

Een ander scenario is dat de scholen gesloten blijven tot (misschien wel) na de zomervakantie. Het grote nadeel is dat kinderen langere tijd weinig contacten hebben en ouders thuis moeten blijven begeleiden. Voordelen zijn dat er duidelijkheid is voor langere periode: iedereen weet waar hij of zij de komende maanden aan toe is. Ook lopen we geen extra risico’s als het gaat om meer besmettingen. Bovendien kunnen scholen vol gaan inzetten op hun nieuwe werkwijze.

Leren op afstand

Dat scholen (gedeeltelijk) dicht zijn en misschien langer gesloten blijven, is volkomen begrijpelijk. Maar het begeleiden van de kinderen gaat niet iedere ouder even gemakkelijk af. En niet ieder kind heeft voldoende aan de algemene lesstof. Een klein lichtpuntje schuilt erin dat kinderen via individuele begeleiding op afstand goed te helpen zijn. Sterker nog, in sommige gevallen zien we dat kinderen op deze manier de lesstof zelfs beter oppakken. Bij De Leerboom bieden we daarom deze digitale individuele begeleiding aan.

De Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten die met veel plezier bijles en Remedial Teaching voor basisschoolleerlingen verzorgen. Ook begeleiden we kinderen met hun huiswerk en studievaardigheden op het voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in de Kernvisie methode voor kinderen die een iets andere leerstijl hebben en daardoor moeite hebben om mee te komen in het huidige onderwijs. Voor de online lessen gebruiken we een gebruikersvriendelijk programma waarmee we elkaar via de computer kunnen zien en samenwerken. Daarvoor hoef je geen programma te downloaden. We sturen simpelweg een link met een uitnodiging.

Aangepaste situatie

Ook wanneer straks voorzichtig de deuren weer kunnen openen, is het mogelijk bij De Leerboom in een aangepaste situatie te werken. Doordat we in onze praktijkruimte vijf ruime werkplekken hebben, is het mogelijk om op voldoende afstand van elkaar te kunnen zitten. Voelt het als ouder toch nog niet prettig om je kind fysiek naar de bijles te laten komen? Dan houden we de online lessen tot de zomervakantie (en misschien wel langer) aan, zodat de kinderen gewoon hun bijlessen kunnen blijven volgen.

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.