Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Kinderen helpen leren in tijden van crisis

Normaal gesproken kijken kinderen in deze periode van het jaar reikhalzend uit naar de meivakantie. Even een of twee weken rust, thuis rondhangen en opladen voor het laatste stukje schooljaar. Dat is dit jaar heel anders. Sommigen kiezen ervoor om de vakantie te laten doorgaan maar andere kinderen moeten door de coronacrisis toch thuis aan het werk om zo de opgelopen achterstanden weg te werken. Voor veel ouders én kinderen geen gemakkelijke opdracht.

Denkbare scenario’s

Het coronavirus grijpt hard in op het leven van iedereen en het lijkt erop dat het ook nog wel even gaat duren. De Leerboom helpt schoolkinderen met bijles, remedial teaching en huiswerkbegeleiding. Dat kan ook prima met leren op afstand. Ten tijde van dit schrijven is nog onbekend hoe lang en in welke mate de maatregelen zullen voortduren. Wel is er een aantal scenario’s denkbaar waarop de Leerboom kan inspelen om kinderen zo goed mogelijk te begeleiden.

Gefaseerd opengaan

Een eerste, en meest optimistische, scenario is dat de scholen na de meivakantie weer (gefaseerd) opengaan. Een voordeel hiervan is dat er in veel gezinnen dagelijkse structuur terugkomt en ouders weer gemakkelijker aan het werk kunnen. Maar ook krijgen kinderen zo het belangrijke contact met vriendjes en leraren terug. Bovendien is niet in ieder huis een prettig leerklimaat, sommige ouders kunnen de kinderen niet goed helpen door bijvoorbeeld een taalbarrière of andere belemmeringen.

Nadelen

Toch zijn er ook nadelen te noemen. Zo is nog niet duidelijk wat precies de risico’s zijn wanneer de scholen heropenen. Onderzoekers kunnen nog niet zeggen of kinderen het virus kunnen overdragen en zo elkaar, leraren en hun gezinnen besmetten. Daarnaast geldt nog steeds de anderhalfmetermaatregel, wat betekent dat lessen en lesdagen waarschijnlijk heel anders moeten worden vormgegeven. Bij hogere klassen is het denkbaar om hier regels voor op te stellen, maar bij de jongere kinderen is dit al veel moeilijker.

Gesloten scholen

Een ander scenario is dat de scholen gesloten blijven tot (misschien wel) na de zomervakantie. Het grote nadeel is dat kinderen langere tijd weinig contacten hebben en ouders thuis moeten blijven begeleiden. Voordelen zijn dat er duidelijkheid is voor langere periode: iedereen weet waar hij of zij de komende maanden aan toe is. Ook lopen we geen extra risico’s als het gaat om meer besmettingen. Bovendien kunnen scholen vol gaan inzetten op hun nieuwe werkwijze.

Leren op afstand

Dat scholen (gedeeltelijk) dicht zijn en misschien langer gesloten blijven, is volkomen begrijpelijk. Maar het begeleiden van de kinderen gaat niet iedere ouder even gemakkelijk af. En niet ieder kind heeft voldoende aan de algemene lesstof. Een klein lichtpuntje schuilt erin dat kinderen via individuele begeleiding op afstand goed te helpen zijn. Sterker nog, in sommige gevallen zien we dat kinderen op deze manier de lesstof zelfs beter oppakken. Bij De Leerboom bieden we daarom deze digitale individuele begeleiding aan.

De Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten die met veel plezier bijles en Remedial Teaching voor basisschoolleerlingen verzorgen. Ook begeleiden we kinderen met hun huiswerk en studievaardigheden op het voortgezet onderwijs. Daarnaast zijn we gespecialiseerd in de Kernvisie methode voor kinderen die een iets andere leerstijl hebben en daardoor moeite hebben om mee te komen in het huidige onderwijs. Voor de online lessen gebruiken we een gebruikersvriendelijk programma waarmee we elkaar via de computer kunnen zien en samenwerken. Daarvoor hoef je geen programma te downloaden. We sturen simpelweg een link met een uitnodiging.

Aangepaste situatie

Ook wanneer straks voorzichtig de deuren weer kunnen openen, is het mogelijk bij De Leerboom in een aangepaste situatie te werken. Doordat we in onze praktijkruimte vijf ruime werkplekken hebben, is het mogelijk om op voldoende afstand van elkaar te kunnen zitten. Voelt het als ouder toch nog niet prettig om je kind fysiek naar de bijles te laten komen? Dan houden we de online lessen tot de zomervakantie (en misschien wel langer) aan, zodat de kinderen gewoon hun bijlessen kunnen blijven volgen.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.