Niet ieder mens denkt op dezelfde manier. Waar de een denkt in woorden, ziet de ander steeds een wereld in beelden. Ons onderwijs is vooral gericht op de eerste vorm van denken. Dit maakt het voor sommige leerlingen moeilijk om de lesstof goed in zich op te nemen. De docenten van De Leerboom in Amsterdam zetten zich in om ook beelddenkers het beste uit henzelf te kunnen laten halen. Wat is het verschil tussen zogenaamde beelddenkers en taaldenkers, en hoe kunnen beelddenkers leren om toch goed te kunnen leren?

Een beelddenker

Laten we een kort testje doen. Denk eens aan een eikenboom. Zie je het voor je? En als je denkt aan het woord ‘eikenboom’, wat zie je dan? Hoor je ‘eikenboom’ in je hoofd, of zie je de letters echt voor je? Als je de boom echt voor je zag als een foto, dan zou je wel eens een beelddenker kunnen zijn.

Is jouw kind een beelddenker?

Herken je onderstaande punten in je kind?

  • Heeft je kind een levendige fantasie?
  • Heeft je kind een slordig handschrift?
  • Is je kind gemakkelijk afgeleid?
  • Heeft je kind gedetailleerde herinneringen aan gebeurtenissen van een tijdje terug?
  • Moet je altijd de wasmerkjes uit zijn of haar kleren knippen, omdat ze er anders last van hebben?

Als het antwoord op deze (of de meeste) vragen ‘ja’ is, dan zou je kind wel eens een beelddenker kunnen zijn! Een meer uitgebreide test kun je hier vinden.

De voordelen (en kanttekeningen) van beelddenken

Beelddenkers hebben vaak veel positieve eigenschappen mee, ze zijn namelijk vaak ontzettend creatief, kunnen zich makkelijk in andere mensen inleven en ze krijgen snel overzicht op situaties, alle informatie wordt namelijk verwerkt als puzzelstukjes die samenkomen tot een overzichtelijk geheel. In het onderwijs kan het toch nog wel eens een probleem vormen. Een beelddenker heeft moeite met het opslaan van ‘nietszeggende’ informatie, omdat ze hier geen beeld bij kunnen vormen. Het ‘stampen’ van bijvoorbeeld Franse woordjes of losse feiten kan voor hen dus best een opgave vormen.

De kernvisie methode

Beelddenkende kinderen lopen onder andere tegen een drempel aan als ze de lesstof moeten automatiseren. Johanette Beereboom van De Leerboom vertelt dat de leermethode in het huidige onderwijs niet altijd bij de eigen leerstijl van een leerling aansluit. ‘Sommige leerlingen krijgen leerstof op een andere manier aangeboden dan voor hen bruikbaar is. Leerlingen die heel erg in beelden denken, en dus een visuele/kinesthetische denkstijl hebben, presteren vaak minder goed dan zij zouden kunnen. Met de juiste leerbegeleiding kunnen zij leren de vertaalslag te maken van de leerstof naar de juiste manier om de stof op te slaan. Dit is de basis van de ‘Kernvisie’ methode. We zien vaak dat een leerling na een paar sessies met deze methode al goed in staat is om de stof net als andere leerlingen in zich op te nemen!

Over de Leerboom

Bij De Leerboom werken twaalf docenten samen om kinderen, tieners en jongvolwassenen te begeleiden bij hun ontwikkeling op school. We begeleiden leerlingen van de basisschool, de middelbare school en het voortgezet onderwijs, zowel in kleine groepen als individueel. Wil je meer weten over ons aanbod of kennismaken? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.