De brui eraan? Hoe jouw kind zelfstandig kan leren leren
De brui eraan? Hoe jouw kind zelfstandig kan leren leren
Gaat jouw kind met plezier naar school? Of is het enthousiasme ver te zoeken, liggen de boeken in de hoek en heeft het moeite om mee te komen? School is veel meer dan het leren van lesstof alleen, kinderen moeten vaak ook leren leren. Wanneer ze dat (nog) niet goed kunnen, is het mogelijk dat ze tegen problemen aanlopen. Bij De Leerboom ondersteunen we kinderen bij het leren en ontdekken van hun leerstijl.
Schoolwerk ging goed
Stel je eens voor, je bent 12 jaar oud en gaat voor het eerst naar de middelbare school. Op de basisschool ging het schoolwerk je best goed af. Natuurlijk vond je sommige dingen ook best moeilijk, maar de meester kon je goed helpen wanneer je aangaf het niet te begrijpen. En wanneer de bel ging had je toch meestal je werk klaar. Dan kon je lekker naar huis, met vrienden afspreken of even lekker gamen.
Huiswerk maken lukt niet
Dat werd wel anders toen je naar de middelbare school ging. Allereerst heb je nu steeds andere docenten per vak. Dat was wel even wennen, en natuurlijk kun je het niet met alle docenten even goed vinden. Maar bovendien staat er nu naast het werk in de klas ook huiswerk op je te wachten. In het begin vond je dat nog speciaal, want dat had je nog niet meegemaakt. Maar nu merk je dat je het vooral vervelend vindt. Eenmaal thuis heb je zin in je game, niet in lesjes maken of woordjes stampen. Maar wanneer je je ertoe zet je huiswerk te maken, vind je het maar moeilijk te bedenken waar je moet beginnen. Je krijgt weinig uit handen.
Leren gaat moeizaam
Nu je bijna je kerstrapport krijgt, word je zenuwachtig. Want inmiddels loop je toch wel behoorlijk achter, en heb je een paar lelijke cijfers gehaald. Toch lukt het maar niet om de cijfers op te krikken, ook al voel je ergens dat je het wel kan. Het maken van de opdrachten gaat nog wel, maar wanneer je moet studeren voor een toets lijkt er niets te beklijven. Je probeert het materiaal wel te lezen, maar hoe onthoud je nu ook echt wat je moet onthouden? Welke dingen zijn nu eigenlijk belangrijk? Je wil niet blijven zitten, maar hoe kun je het tij keren?
Leren leren
Wanneer een kind moeite heeft om mee te komen op school, ligt dat lang niet altijd aan het niveau van het kind. In veel gevallen zit de crux hem in hóé het kind leert. Leren leren is niet voor niets een belangrijk onderdeel van een goede schoolcarrière, maar niet voor ieder kind even gemakkelijk. Wanneer een kind goed kan leren, betekent dat dat zij weten wat er geleerd moet worden, hoe dat gedaan kan worden en hoe ze moeten evalueren hoe ver ze in het leerproces zijn. Wanneer jouw kind dat nog niet onder de knie heeft, kan het ondersteuning goed gebruiken.
Begeleiding bij studievaardigheden
Bij De Leerboom zijn er verschillende bijlesdocenten die kinderen kunnen helpen bij moeilijkheden in specifieke vakken. Maar ook zijn er docenten die gespecialiseerd zijn in het trainen van studievaardigheden. Op die manier kunnen kinderen leren meer structuur, overzicht en organisatie in hun leren aan te brengen. Zo wordt het leren gemakkelijker én leuker. Denk jij dat jouw kind begeleiding kan gebruiken? Neem dan gerust contact op.
Het leren wil maar niet lukken… wist je dat dit gewoon aan de leerstijl kan liggen? Beelddenkers kunnen namelijk het best visueel leren! Lees hier hoe je dat doet…
Zo ondersteun je de ontwikkeling van executieve functies van je kind
Executieve functies: de basis voor succesvol leren! Zo ondersteun je de ontwikkelen van deze eigenschappen. Lees hier hoe je deze eigenschappen kunt aanleren.
Niet ieder kind houdt evenveel van leren of is er even goed in. De uitdaging schuilt hem dan in het zo passend mogelijk aanbieden van de stof. Lees hier meer.
Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.
- Brugpieper in de dop
De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK
- Moeder van 3 kids
Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.