Bijles saai? Helemaal niet!

Bijles saai? Helemaal niet!

Het komt vaak voor dat kinderen moeite hebben met een bepaald vak op school. Toch zullen ze dit niet snel zelf aankaarten. Het kan zijn dat ze zich ervoor schamen, of het vak daardoor niet leuk vinden om te doen. Ze zien er misschien tegenop dat ze dan misschien op bijles moeten. Niet zo gek, want bijles wordt al snel weggezet als saai. Maar wist je dat het tegendeel waar is?

Op hun eigen manier leren

Bijles is er in allerlei soorten en maten. Je kunt het uitbesteden aan de dochter van de buurman, maar het is beter om een echte bijlesdocent in te schakelen. Elk kind leert namelijk anders, en heeft daarom een andere benadering nodig. Een bijlesdocent is hierin gedoceerd en weet waar hij of zij op moet letten. Doordat kinderen tijdens de bijles op hun eigen manier kunnen leren, zullen ze bijles al snel ervaren als iets leuks, in plaats van iets om tegenop te zien. Wiesje (43) ervaarde dit met haar dochter Maartje (14).

Geschreeuw

Wiesje vertelt, ‘Maartje zit in de tweede klas van de havo en eigenlijk gaan alle vakken redelijk goed, behalve wiskunde. Reken op de basisschool ging nog wel, maar wiskunde was een ander verhaal. Ze deed altijd ontzettend haar best en we zagen haar dagelijks met enorme frustratie aan de eettafel zitten. Ik ben zelf ook geen kei in wiskunde, maar mijn man heeft haar geprobeerd te helpen. Hij snapt het allemaal wel, maar het uitleggen wil niet helemaal lukken. Meestal eindigde zo’n ‘bijles’ met een hoop geschreeuw en bleef ik over met een wanhopige man en een dochter in tranen. Ik wist dat er iets moest veranderen.’

Collega

‘Vanuit school konden we eigenlijk niets regelen. We hebben het daarom eerst geprobeerd met een collega van mijn man. Ze had economie gestudeerd en woonde in de buurt. Ze gaf aan goed te zijn in wiskunde en het wel te willen proberen. Maartje ging elke dinsdag schoorvoetend die kant op en kwam meestal chagrijnig weer thuis. Het was saai, ze snapte het nog steeds niet en had nu minder tijd om haar huiswerk te maken. Toen we zagen dat haar cijfers inderdaad niet hoger werden, hebben we die collega een bosje bloemen gestuurd met de mededeling dat we het anders gingen proberen.’

Strippenkaart

‘Via een meisje uit Maartje’s klas kwamen we toen bij Johanette van De Leerboom terecht. Ze was er zelf erg enthousiast over, waardoor ook Maartje het graag wilde proberen. Bij De Leerboom werken ze met een strippenkaart, dus die heb ik toen voor haar gekocht. De eerste keer was nog even spannend, maar ze kwam ontzettend blij weer terug. Ze vertelde dat ze wat te drinken kreeg met een koekje en dat dingen heel anders werden uitgelegd dan op school. Hierdoor snapte ze haar huiswerkopdracht bijna direct. Ze was zo overrompeld, ik zal die gezichtsuitdrukking niet snel weer vergeten!’

Terugkomen

‘Hoewel we inmiddels door de strippenkaart heen zijn en Maartje weer voldoende staat, heeft ze wel gevraagd of ik een nieuwe voor haar wil kopen omdat ze graag wil terugkomen. Ze kan haar huiswerk namelijk veel sneller maken na een bijles van De Leerboom, dan dat ze er zelf de hele avond mee bezig is aan onze eettafel. Ik kon mijn geluk niet op en heb uiteraard direct een nieuwe kaart voor haar gekocht.’

De Leerboom

Wil jij weten wat bijles voor jouw kind kan doen? Dan ben je bij De Leerboom aan het juiste adres. Voor elk vak en leermethode hebben zij de juiste bijlesdocent. Het is nu ook mogelijk om via Zoom digitaal bijles te ontvangen. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Ervaringen

Onze 10 jarige dochter had een rekenachterstand van bijna 3 jaar. We dachten dat ze dyscalculie zou hebben. Want waarom anders zo een enorme achterstand. Met taal en lezen liep ze voor! Via
via kwam ik in contact met de Kernvisiemethode en ging er een lichtje bij mij branden. Het eerste contact met Johanette was zo prettig dat we snel een afspraak in gepland hebben. Inmiddels zijn
we ruim anderhalf jaar verder en heeft onze dochter de leerachterstand al bijna ingehaald. Ze is zo een blij kind geworden. De Kernvisie methode is een eye-opener voor ons geweest.

- Moeder van Loïs

Tot en met groep 6 wisten wij niet wat is aan de hand met onze dochter. Buiten de school had onze dochter van 10 enorme potentie en had veel talenten. Ze kon goed viool spelen, ze kon goed
schaken en ook computer games voor kinderen programmeren. Maar op school had ze veel problemen: toetsen, technisch lezen, werktempo, werkhouding, concentratie alles was niet goed.
Dat was net als fietsen op vierkante wielen.
Dankzij Johanette en De Leerboom is er een nieuwe wereld voor ons geopend. Het bleek dat onze dochter een visueel/kinesthetische leerstijl heeft met andere woorden een beelddenker is.
Ze heeft een compleet andere manier van denken en leren dan waar we in het onderwijs vanuit gaan. Vanaf de eerste sessie bij Johanette met Kernvisie methode was onze dochter gelukkig.
Eindelijk weet ze hoe moet ze leren. En surprise surprise!!! Een grammatica toets op school en onze dochter de enige van groep 7 scoort 100% , dus de beste van de groep. Dat is ongelofelijk
van onvoldoende naar exellent! Ze krijgt applaus van de juf en alle kinderen. Fantastisch!
Johanette en De Leerboom, hartelijk bedankt!!!t.

- Beelddenker groep 7

Johanette heeft onze zoon de afgelopen 2,5 jaar enorm geholpen met leren leren. & en ons als ouders daarmee ook. Frustraties alom. Hij gaat volgend jaar naar groep 8 en heeft net zijn
voorlopig advies binnen: Vmbo t /Havo. Zonder Johanette was dat niet gelukt en was hij steeds onzekerder geworden. Vandaag was de laatste schooldag en vroeg hij aan zijn juf (die meegaat
naar groep 8) of hij haar wil helpen om daar Havo advies van te maken. (Dat wil hij zelf… zo trots!).
Leren kan zó leuk zijn. Aanrader dus! Voor je kind en jezelf.

- Anoniem

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.