Bijles saai? Helemaal niet!

Bijles saai? Helemaal niet!

Het komt vaak voor dat kinderen moeite hebben met een bepaald vak op school. Toch zullen ze dit niet snel zelf aankaarten. Het kan zijn dat ze zich ervoor schamen, of het vak daardoor niet leuk vinden om te doen. Ze zien er misschien tegenop dat ze dan misschien op bijles moeten. Niet zo gek, want bijles wordt al snel weggezet als saai. Maar wist je dat het tegendeel waar is?

Bijles-Amsterdam

Op hun eigen manier leren

Bijles is er in allerlei soorten en maten. Je kunt het uitbesteden aan de dochter van de buurman, maar het is beter om een echte bijlesdocent in te schakelen. Elk kind leert namelijk anders, en heeft daarom een andere benadering nodig. Een bijlesdocent is hierin gedoceerd en weet waar hij of zij op moet letten. Doordat kinderen tijdens de bijles op hun eigen manier kunnen leren, zullen ze bijles al snel ervaren als iets leuks, in plaats van iets om tegenop te zien. Wiesje (43) ervaarde dit met haar dochter Maartje (14).

Geschreeuw

Wiesje vertelt, ‘Maartje zit in de tweede klas van de havo en eigenlijk gaan alle vakken redelijk goed, behalve wiskunde. Reken op de basisschool ging nog wel, maar wiskunde was een ander verhaal. Ze deed altijd ontzettend haar best en we zagen haar dagelijks met enorme frustratie aan de eettafel zitten. Ik ben zelf ook geen kei in wiskunde, maar mijn man heeft haar geprobeerd te helpen. Hij snapt het allemaal wel, maar het uitleggen wil niet helemaal lukken. Meestal eindigde zo’n ‘bijles’ met een hoop geschreeuw en bleef ik over met een wanhopige man en een dochter in tranen. Ik wist dat er iets moest veranderen.’

Collega

‘Vanuit school konden we eigenlijk niets regelen. We hebben het daarom eerst geprobeerd met een collega van mijn man. Ze had economie gestudeerd en woonde in de buurt. Ze gaf aan goed te zijn in wiskunde en het wel te willen proberen. Maartje ging elke dinsdag schoorvoetend die kant op en kwam meestal chagrijnig weer thuis. Het was saai, ze snapte het nog steeds niet en had nu minder tijd om haar huiswerk te maken. Toen we zagen dat haar cijfers inderdaad niet hoger werden, hebben we die collega een bosje bloemen gestuurd met de mededeling dat we het anders gingen proberen.’

Strippenkaart

‘Via een meisje uit Maartje’s klas kwamen we toen bij Johanette van De Leerboom terecht. Ze was er zelf erg enthousiast over, waardoor ook Maartje het graag wilde proberen. Bij De Leerboom werken ze met een strippenkaart, dus die heb ik toen voor haar gekocht. De eerste keer was nog even spannend, maar ze kwam ontzettend blij weer terug. Ze vertelde dat ze wat te drinken kreeg met een koekje en dat dingen heel anders werden uitgelegd dan op school. Hierdoor snapte ze haar huiswerkopdracht bijna direct. Ze was zo overrompeld, ik zal die gezichtsuitdrukking niet snel weer vergeten!’

Terugkomen

‘Hoewel we inmiddels door de strippenkaart heen zijn en Maartje weer voldoende staat, heeft ze wel gevraagd of ik een nieuwe voor haar wil kopen omdat ze graag wil terugkomen. Ze kan haar huiswerk namelijk veel sneller maken na een bijles van De Leerboom, dan dat ze er zelf de hele avond mee bezig is aan onze eettafel. Ik kon mijn geluk niet op en heb uiteraard direct een nieuwe kaart voor haar gekocht.’

De Leerboom

Wil jij weten wat bijles voor jouw kind kan doen? Dan ben je bij De Leerboom aan het juiste adres. Voor elk vak en leermethode hebben zij de juiste bijlesdocent. Het is nu ook mogelijk om via Zoom digitaal bijles te ontvangen. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Ervaringen

Na maanden thuis te hebben gezeten, wachtend op een plek in het speciaal onderwijs, was de Schaduwklas van De Leerboom een welkome verademing.
Ons kind werd daar heel goed en rustig opgevangen en begeleid. Kreeg de ruimte om te wennen en langzaam op te bouwen, werd warm door iedereen ontvangen en heeft daar rustig kunnen werken aan het overwinnen van diens schooltrauma. Zonder de begeleiding vanuit de Leerboom was de overgang naar het speciaal onderwijs zeker niet zo soepel verlopen, waarvoor onze dank!

- Een ouder

Wij zijn blij dat onze negenjarige zoon met Hedi aan spelling heeft mogen samenwerken. Dit was eens per maand, voor een periode van vier maanden. Direct na schooltijd, een uurtje op school, samen aan de slag met Hedi, met één van ons als ouders erbij. Onze zoon leerde woorden als woordbeeld opslaan, niet alleen als STAAL-categorie.

Natuurlijk was het even wennen in het begin en had hij geen zin om thuis verder met ons te oefenen. Maar: alle inspanning werd beloond, op school gingen de dictees nu wél goed, kwamen de voldoendes binnen én maakte hij een mooie groei: Met spelling zit hij nu op het niveau waar hij hoort te zijn!

- Een ouder

For my son Felix is De Leerboom the best Schaduwklas he could go to. Within a very short amount of time, he started to develop interest in numbers and letters including to write his first words. The clear structure and attention Johanette and her team provide for the individual children is amazing and a corner stone that helped Felix to make the next step to the Waterink Zuid school.

- Mother of Felix
Achtergrond footer

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.