Bijles saai? Helemaal niet!

Bijles saai? Helemaal niet!

Het komt vaak voor dat kinderen moeite hebben met een bepaald vak op school. Toch zullen ze dit niet snel zelf aankaarten. Het kan zijn dat ze zich ervoor schamen, of het vak daardoor niet leuk vinden om te doen. Ze zien er misschien tegenop dat ze dan misschien op bijles moeten. Niet zo gek, want bijles wordt al snel weggezet als saai. Maar wist je dat het tegendeel waar is?

Bijles-Amsterdam

Op hun eigen manier leren

Bijles is er in allerlei soorten en maten. Je kunt het uitbesteden aan de dochter van de buurman, maar het is beter om een echte bijlesdocent in te schakelen. Elk kind leert namelijk anders, en heeft daarom een andere benadering nodig. Een bijlesdocent is hierin gedoceerd en weet waar hij of zij op moet letten. Doordat kinderen tijdens de bijles op hun eigen manier kunnen leren, zullen ze bijles al snel ervaren als iets leuks, in plaats van iets om tegenop te zien. Wiesje (43) ervaarde dit met haar dochter Maartje (14).

Geschreeuw

Wiesje vertelt, ‘Maartje zit in de tweede klas van de havo en eigenlijk gaan alle vakken redelijk goed, behalve wiskunde. Reken op de basisschool ging nog wel, maar wiskunde was een ander verhaal. Ze deed altijd ontzettend haar best en we zagen haar dagelijks met enorme frustratie aan de eettafel zitten. Ik ben zelf ook geen kei in wiskunde, maar mijn man heeft haar geprobeerd te helpen. Hij snapt het allemaal wel, maar het uitleggen wil niet helemaal lukken. Meestal eindigde zo’n ‘bijles’ met een hoop geschreeuw en bleef ik over met een wanhopige man en een dochter in tranen. Ik wist dat er iets moest veranderen.’

Collega

‘Vanuit school konden we eigenlijk niets regelen. We hebben het daarom eerst geprobeerd met een collega van mijn man. Ze had economie gestudeerd en woonde in de buurt. Ze gaf aan goed te zijn in wiskunde en het wel te willen proberen. Maartje ging elke dinsdag schoorvoetend die kant op en kwam meestal chagrijnig weer thuis. Het was saai, ze snapte het nog steeds niet en had nu minder tijd om haar huiswerk te maken. Toen we zagen dat haar cijfers inderdaad niet hoger werden, hebben we die collega een bosje bloemen gestuurd met de mededeling dat we het anders gingen proberen.’

Strippenkaart

‘Via een meisje uit Maartje’s klas kwamen we toen bij Johanette van De Leerboom terecht. Ze was er zelf erg enthousiast over, waardoor ook Maartje het graag wilde proberen. Bij De Leerboom werken ze met een strippenkaart, dus die heb ik toen voor haar gekocht. De eerste keer was nog even spannend, maar ze kwam ontzettend blij weer terug. Ze vertelde dat ze wat te drinken kreeg met een koekje en dat dingen heel anders werden uitgelegd dan op school. Hierdoor snapte ze haar huiswerkopdracht bijna direct. Ze was zo overrompeld, ik zal die gezichtsuitdrukking niet snel weer vergeten!’

Terugkomen

‘Hoewel we inmiddels door de strippenkaart heen zijn en Maartje weer voldoende staat, heeft ze wel gevraagd of ik een nieuwe voor haar wil kopen omdat ze graag wil terugkomen. Ze kan haar huiswerk namelijk veel sneller maken na een bijles van De Leerboom, dan dat ze er zelf de hele avond mee bezig is aan onze eettafel. Ik kon mijn geluk niet op en heb uiteraard direct een nieuwe kaart voor haar gekocht.’

De Leerboom

Wil jij weten wat bijles voor jouw kind kan doen? Dan ben je bij De Leerboom aan het juiste adres. Voor elk vak en leermethode hebben zij de juiste bijlesdocent. Het is nu ook mogelijk om via Zoom digitaal bijles te ontvangen. Neem gerust contact op voor meer informatie.

Ervaringen

Wij zijn heel blij dat onze dochter met Martine als Remedial Teacher heeft mogen samenwerken. Ze ging er nooit met tegenzin naartoe; integendeel. Ze voelde zich heel fijn bij Martine! De schoolresultaten zijn aanzienlijk verbeterd, te zien aan de Cito scores! Ook voelde ze zich een stuk zelfverzekerder met betrekking tot haar dyslexie en dat was zo leuk om te zien! Dus veel dank hiervoor en natuurlijk veel dank aan Martine!

- Een ouder

Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.

- Brugpieper in de dop

De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK

- Moeder van 3 kids

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.