Wat is mijn leerstijl?

Beelddenker? Test jezelf!

Regelmatig krijgen wij de opmerking van ouders en/of scholen dat het niet wil lukken met een kind/leerling op school, maar dat ze er niet de vinger op kunnen leggen. Er is van alles geprobeerd maar het wil niet lukken met bijvoorbeeld automatiseren, lezen, schrijven, spelling, rekenen, klokkijken of topografie. Vaak hebben we dan te maken met een leerling met een andere leerstijl: een visueel/kinesthetische leerstijl, in de volksmond ook wel een ‘beelddenker’ genoemd. Maar ook een leerling met dyslexie, AD(H)D en/of autisme kan de voorkeur hebben om zijn visueel/kinesthetisch leerstijl te gebruiken. Deze leerstijl sluit niet aan bij het huidige onderwijs: het onderwijs wordt auditief en digitaal gegeven. Onderstaande test kan duidelijkheid én een eerste aanwijzing geven of jouw kind een voorkeur heeft voor de visueel/kinesthetisch leerstijl. De bevindingen uit deze test kunnen voor veel herkenning zorgen.

Hoe werkt het?

Tel het aantal keren dat je een vraag met ‘ja’ hebt beantwoord en kijk in het schema of jouw kind een visueel/kinesthetische leerstijl heeft. Wil je voor jezelf kijken of dit jouw leerstijl is, doe dan de test voor volwassenen.

Kind

  1. Is je kind wiebelig?
  2. Heeft je kind problemen met tekenen of een slordig handschrift?
  3. Heeft je kind laat leren lopen?
  4. Is je kind overgevoelig voor kritiek?
  5. Heeft je kind een levendige fantasie?
  6. Maakt je kind graag constructies met speelgoed zoals Lego of Playmobil?
  7. Is je kind goed in het oplossen van puzzels en doolhoven?
  8. Als je jouw kind een boek 2 of 3 keer hebt voorgelezen, kan het dan de ontbrekende woorden foutloos invullen?
  9. Is het uiterst belangrijk voor je kind dat het zijn/haar leerkracht graag heeft om goede punten te behalen?
  10. Wordt je kind gemakkelijk afgeleid?
  11. Kan je kind moeilijk een opdracht op een logische, samenhangende manier afwerken?
  12. Heeft je kind de neiging om eerst te doen en dan te denken?
  13. Moet je etiketten uit zijn/haar kleding knippen?
  14. Raakt je kind erg overweldigd door sportevenementen, door drukke feestjes en in pretparken?
  15. Heeft je kind een hekel aan geknuffeld worden?
  16. Moet je kind er constant aan herinnerd worden om bepaalde taken te doen?
  17. Is je kind erg competitief, een slecht verliezer?
  18. Heeft je kind een goed gevoel voor humor?
  19. Is je kind een perfectionist?
  20. Heeft je kind levendige, gedetailleerde herinneringen aan een zomervakantie of een andere gebeurtenis van 1 of 2 jaar geleden?

Jongere/volwassene

  1. Onthoud je beter gezichten dan namen?
  2. Bij het installeren van bijvoorbeeld een nieuwe telefoon, zoek je dan liever zelf uit hoe het werkt zonder de gebruiksaanwijzing?
  3. Kun je je beter concentreren bij het overdenken van ideeën als je in je eentje werkt?
  4. Vertrouw je eerder op de beelden om iets te onthouden dan op namen en woorden?
  5. Heb je een gevoelig gehoor?
  6. Haal je de etiketten uit jouw kleding?
  7. Heb je de neiging om jezelf te onderschatten?
  8. Als iemand je vraagt een woord te spellen, zie je het dan in je hoofd of luister je dan naar de klanken?
  9. Als je een onderwerp bestudeert, probeer je dan eerder het grote geheel te zien in plaats van alle details te leren?
  10. Ben je goed in puzzels en doolhoven?
  11. Kun je dingen goed driedimensionaal voorstellen? Met andere woorden: kun je een kubus in gedachten voorstellen, die draaien en vanuit alle hoeken bekijken zonder problemen?
  12. Vonden ze je vroeger een laatbloeier?
  13. Was het nodig dat je jouw leerkracht leuk vond om goed te kunnen presteren in de klas?
  14. Word je gemakkelijk afgeleid?
  15. Ben je zó perfectionistisch dat je daarom niet snel aan nieuwe dingen begint?
  16. Ben je uiterst competitief en een slechte verliezer?
  17. Heb je mensen snel door?
  18. Heb je een onleesbaar handschrift?
  19. Heb je laat leren lopen of had je als kind andere achterstanden op motorisch gebied?
  20. Kun je in een nieuwe omgeving de weg gemakkelijk vinden?

0-4 ‘ja’: zeer linksgeoriënteerd
5-8 ‘ja’: beetje links
9-12 ‘ja’: redelijk evenredig
13-16 ‘ja’: beetje rechts
17-20 ‘ja’: zeer rechtsgeoriënteerd

Ervaringen

Wij zijn heel blij dat onze dochter met Martine als Remedial Teacher heeft mogen samenwerken. Ze ging er nooit met tegenzin naartoe; integendeel. Ze voelde zich heel fijn bij Martine! De schoolresultaten zijn aanzienlijk verbeterd, te zien aan de Cito scores! Ook voelde ze zich een stuk zelfverzekerder met betrekking tot haar dyslexie en dat was zo leuk om te zien! Dus veel dank hiervoor en natuurlijk veel dank aan Martine!

- Een ouder

Onze creatieve, sociale, slimme dochter liep vast op school en sloot zich langzamerhand af. Eind groep 7 volgde een diffuus schooladvies waarin zowel de docent als wij haar niet herkenden. Bijles dachten we, tot Johanette met haar in gesprek ging en concludeerde dat onze dochter een andere, meer visuele leerstijl heeft. Het mooie, persoonlijke profiel dat ze daarbij schetste was zo herkenbaar. 4-5 maanden begeleiding volgens de Kernvisie-methode en wekelijkse bijles hebben ertoe geleid dat ze het leuk vindt om te leren. Ze is weer open, energiek en vol zelfvertrouwen en heeft zin in de middelbare school. Met een eenduidig, overtuigend en hoger schooladvies op zak dat inmiddels alleen maar een bonus is.
We zijn Johanette heel dankbaar voor haar inzichten en inzet.

- Brugpieper in de dop

De Leerboom – Johanette, heeft alle drie mijn kinderen met dyslexie ontzettende geholpen. De kernvisie methode is een manier van leren die enorm aanslaat. Het heeft ervoor gezorgd dat ze weer zelfvertrouwen hebben en zich goed voelen in de klas. Dat dit zo goed werkt is niet alleen door de methode maar zeker ook door de geweldige begeleiding van Johanette. DANK

- Moeder van 3 kids

Heb je vragen?

Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.